Juiste weg

Spreuken 14:12. Heb jij de juiste weg gevonden?

12 ‭‭Een mens denkt de juiste weg te gaan, 
‭terwijl die eindigt bij de dood. 

Heer, wijs mij uw weg.


Deze Spreuk schetst een bekend probleem. Veel mensen denken de juiste weg te gaan, terwijl die eindigt bij de dood. ‘Als ik maar een goed leven leidt en geen gekke dingen doe, dan kom ik er wel.’ 
Met deze benadering is het dus eigen werk en dat gaat geen mens redden. Om de dood niet het eindstation te laten zijn, maar eeuwig leven te ontvangen bij en met God, zul je de weg moeten gaan die daar heen leidt. De Bijbel zegt daar het volgende over:

Mattheüs 7:13-14  / NBV
13 ‭‭Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.‭ 14 ‭‭Nauw is de poort naar het leven, en ‭smal‭ de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.‭ 

Heb jij die weg gevonden? Er is maar één weg die leidt naar het eeuwige leven en het is zaak om die te vinden. Daar moet je dus moeite voor doen. Heb je hem eenmaal gevonden dan blijkt het ook geen gemakkelijke weg te zijn. 
Goed, tijd om het raadsel te ontrafelen.

Johannes 10:9  / NBV
9 ‭‭Ik ben ‭de‭ ‭deur‭: wanneer iemand door mij binnenkomt zal hij gered worden; hij zal in en uit lopen, en hij zal weidegrond vinden.‭ 

Johannes 14:6  / NBV
6 ‭‭Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.‭ 

Jezus is én de nauwe poort én de smalle weg. Nauw wil zeggen dat er maar één tegelijk door kan. Hij heeft oog voor jou persoonlijk, omdat Hij van je houdt. Het is ook een persoonlijke keus om voor Jezus te kiezen. Wanneer je kiest voor de ruime poort en brede weg kun je opgaan in de anonimiteit. Zo is Jezus niet. Hij is de deur die je welkom heet wanneer je besluit de weg te gaan die naar het eeuwige leven gaat. Die weg is smal, maar breed genoeg om hem samen met Jezus te bewandelen, want Hij is de weg. Heb jij die weg al gevonden?



‭‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand