Verzadigd

Spreuken 13:25. Leid jij een verzadigd leven?

25 ‭‭Wanneer een rechtvaardige eet, wordt hij verzadigd, 
‭een goddeloze houdt een hongerige maag.
‭‭ 
U verzadigt mij met uw liefde Heer, U vervult mij met uw Geest.


Het is een gegeven dat je verzadigingsgraad bij het eten voor een groot deel bepaald wordt door de hoeveelheid voedsel dat je maag gewend is te verwerken. Heb je een eetpatroon ontwikkeld van elke dag kleine hoeveelheden voedsel, dan zal je eerder verzadigd zijn en vaar je daar wel bij. Heb je een eetpatroon ontwikkeld van elke dag grote hoeveelheden voedsel, dan zul je niet snel verzadigd zijn en zul je te maken krijgen met overgewicht waar je niet wel bij vaart.
Laten we dat eens vertalen naar ons geestelijk leven en geestelijk voedsel. Een rechtvaardige is in deze Spreuk dan iemand die gezond geestelijk voedsel eet. Er is sprake van een relatie met God en het voedsel dat ze tot zich nemen is het Woord van God, de Bijbel. Sommige rechtvaardigen kiezen er voor om één keer in de zoveel tijd veel gezond geestelijk voedsel tot zich te nemen. Dat kan de zondagse samenkomt zijn, een conferentie of een andere bijeenkomst of activiteit met meer dan genoeg geestelijk voedsel. Daar is niks mis mee, integendeel. Het zal ook zeker verzadigend werken. Wil je echter een levenspatroon ontwikkelen waarin je dagelijks geestelijk verzadigd wilt zijn, zoek dan dagelijks God in zijn Woord en in gebed. Zo kweek je een gezond geestelijk leven met voedsel dat een eeuwige houdbaarheidsdatum heeft. Het lijkt soms een bruine boterham, maar is wel heel voedzaam.
Een goddeloze is in deze Spreuk iemand die zich helemaal niet voedt met geestelijk gezond voedsel. Er is geen sprake van een relatie met God en het ‘voedsel’ dat ze tot zich nemen is alles wat deze wereld te bieden heeft. Vul dat zelf maar in. Is dat je levensmotto dan zul je niet snel verzadigd zijn. Dan wil je altijd meer. En de verzadiging die je ervaart is maar tijdelijk, want het voedsel van deze wereld heeft namelijk een uiterste houdbaarheidsdatum, je sterfdag. 
Leid ik een verzadigd leven? Zeker, want Gods liefde en Zijn Geest zijn in mij, omdat ik zijn kind ben. Dat vult een leegte in mij waardoor ik geestelijk verzadigd ben. Om dat op peil te houden wil ik dagelijks investeren in een liefdesrelatie met God en een leven dat onder leiding staat van de Heilige Geest. Gelukkig is er genoeg voedsel beschikbaar om dat goed op peil te houden. Dank U voor uw Woord, uw liefde en uw Geest Heer.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand