Arme mensen

Spreuken 13:23. Hoe arm ben jij?

23 ‭‭Het pas ontgonnen land schenkt arme mensen overvloed, 
‭onrecht rukt het van hen weg.
‭‭ 
Gelovend ga ik, eigen zwakheid voelend.

Deze Spreuk schetst het beeld van een arme boer met niet veel land en weinig materieel om het te bewerken. Toch kan dit kleine stukje land voor deze arme boer een overvloed opbrengen, wanneer hij zijn kennis en kunde en wilskracht om het te bewerken inzet. Daar kom je dus ver mee. Verder dan een boer die veel land heeft, maar het verkwanseld. Die raakt uiteindelijk alles kwijt.
Het doet mij denken aan het eerste wat Jezus zegt wanneer Hij begint met de Bergrede:

Mattheüs 5:3  / NBG51
3 ‭‭‭Zalig‭ ‭de‭ ‭armen‭ van geest, want hunner is het Koninkrijk der hemelen.‭ 

Arm zijn van geest. Loskomen van de ‘rijkdommen’ van deze wereld en leren leven in totale afhankelijkheid van God. Geen eigen kennis, kunde en wilskracht, maar Zijn kennis, kunde en wilskracht in ons, door het werk van de Heilige Geest. Dat geeft overvloed. Dan wordt dat kleine stukje ‘land’ dat je hier op aarde aan het ontginnen bent, een hemels koninkrijk!
Wie alleen bouwt op de ‘rijkdommen’ van deze wereld zal dat Koninkrijk niet beërven. 
Jakobus ontsluierd dit geheimenis als volgt:

Jakobus 2:5  / NBV
5 ‭‭Luister, geliefde broeders en zusters: heeft God niet juist hen die naar wereldse maatstaven arm zijn, uitgekozen om rijk te zijn door het geloof en deel te krijgen aan het koninkrijk dat hij heeft beloofd aan wie hem liefhebben?‭ 

‘Gelovend ga ik, eigen zwakheid voelend. En telkens meer moet ik Uw kracht verstaan. Toch rijst in mij een lied van overwinning. Ik bouw op U en ga in uw naam.’ 
Een couplet uit het lied bij deze post. Dank u Heer, voor deze nieuwe dag.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand