Wijsheid en Inzicht

Spreuken 7:1-5. Hoe gaat het met je ‘zuster’ en je ‘vriendin’?

1 ‭‭Mijn zoon, denk altijd aan mijn uitspraken, 
‭vergeet mijn woorden niet, 
‭‭ 2 ‭‭denk altijd aan wat ik je leer, 
‭dan zul je blijven leven. 
‭Koester mijn lessen als het licht in je ogen,
‭‭ 3 ‭‭draag mijn woorden als een ring aan je vinger, 
‭schrijf ze in je hart. 
‭‭ 4 ‭‭Zeg tegen Wijsheid: ‘Je bent mijn zuster, ‘
‭noem Inzicht je vriendin. 
‭‭ 5 ‭‭Ze behoeden je voor lichtzinnige vrouwen, 
‭voor afgedwaalde vrouwen met hun vleierij.
‭‭ 
Wijsheid= ontzag voor de Heer
Inzicht= wijken van het kwaad


In de Spreuken gaat het heel vaak over wijsheid en inzicht. Het opvallende in deze Spreuken is dat ze genoemd worden als een naam.

Mijn zus Wijsheid.
Mijn vriendin Inzicht.

Een zus staat heel dicht bij je, is familie, een bloedverwant. Ware wijsheid is ontzag voor de Heer. De Heer staat ook heel dicht bij ons, is onze hemelse Vader, verbonden door het bloed van Jezus Christus.
Een vriendin staat iets verder van je af, geen familie, geen bloedverwant, maar is je wel dierbaar. Inzicht is het kwaad mijden. ‘Mijden’ is geen persoon, dus staat verder van je af, maar het is me heel dierbaar om het kwaad te mijden, zodat de relatie met de Heer OK blijft.
Mooi, zo’n personifiëring van Wijsheid en Inzicht.

Job 28:28  / NBV
28 ‭‭En hij sprak tot de mens: 
‭‘Ontzag voor de Heer–dat is wijsheid; 
‭het kwaad mijden–dat is inzicht.’‭ 

Tot slot Spreuken over ontzag hebben voor de Heer.


Spreuken 1:7  / NBV

‭‭Het begin van alle kennis is ontzag voor de HEER; een dwaas veracht de wijsheid en weigert elk onderricht.

‭‭

Spreuken 1:29  / NBV

29 ‭‭Want je was afkerig van mijn kennis 

en toonde geen ontzag voor de HEER.

‭‭

Spreuken 2:5  / NBV

‭‭dan zul je ontdekken wat ontzag voor de HEER is, 

dan zul je kennis van God verwerven.

‭‭

Spreuken 8:13  / NBV

13 ‭‭Wie ontzag heeft voor de HEER haat het kwaad. 

Ik verafschuw trots en hoogmoed, 

leugens en het kwaad.

‭‭

Spreuken 9:10  / NBV

10 ‭‭Wijsheid begint met ontzag voor de HEER,

inzicht is vertrouwdheid met de Heilige.

‭‭

Spreuken 10:27  / NBV

27 ‭‭Wie ontzag heeft voor de HEER leeft vele jaren langer, 

het leven van een goddeloze wordt bekort.

‭‭ ‭‭ 

Spreuken 14:26-27  / NBV

26 ‭‭Ontzag voor de HEER geeft een krachtig vertrouwen, 

het biedt je kinderen een schuilplaats.

‭‭ 27 ‭‭Ontzag voor de HEER is de bron van het leven, 

het hoedt je voor de strikken van de dood.

‭‭

Spreuken 15:16  / NBV

16 ‭‭Beter een schamel bezit en ontzag voor de HEER‭ 

dan grote rijkdom en veel onrust. 

 

Spreuken 15:33  / NBV

33 ‭‭Wie ontzag heeft voor de HEER wint aan wijsheid, 

bescheidenheid gaat aan eerbetoon vooraf.

‭‭

Spreuken 16:6  / NBV

‭‭Zonden worden toegedekt door liefde en trouw, 

wie ontzag heeft voor de HEER mijdt het kwaad.

‭‭

Spreuken 19:23  / NBV

23 ‭‭Ontzag voor de HEER beschermt je leven, 

je kunt rustig gaan slapen, er overkomt je niets. 

 

Spreuken 23:17-18  / NBV

17 ‭‭Wees niet jaloers op zondaars, 

heb altijd ontzag voor de HEER.

‭‭ 18 ‭‭Dan heb je een toekomst, 

je hoop gaat niet verloren.

‭‭

Spreuken 28:14  / NBV

14 ‭‭Gelukkig is de mens die siddert voor de HEER,

wie eigenzinnig is, valt ten prooi aan het kwaad.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand