Nadenken

Spreuken 7:6-23. Waar moet jij nog maar eens goed over nadenken?

6 ‭‭Ik stond eens bij het raam van mijn huis, 
‭en keek uit het venster naar buiten.
‭‭ 7 ‭‭Ik zag daar onervaren jongens; 
‭een van hen, ontdekte ik, was zonder verstand.
‭‭ 8 ‭‭Hij liep door de straat, 
‭kwam bij de hoek waar zo’n vrouw woont, 
‭hij was vlak bij haar huis.
‭‭ 9 ‭‭Het was in de schemering, de avond viel, 
‭de nacht brak aan, duisternis verspreidde zich.
‭‭ 10 ‭‭En kijk, daar komt die vrouw op hem af, 
‭gekleed als een hoer, een listig karakter.
‭‭ 11 ‭‭Ongedurig en losbandig, 
‭als iemand die in huis geen rust vindt,
‭‭ 12 ‭‭loopt ze nu eens in de straten, dan weer op de pleinen, 
‭op elke straathoek staat ze op de loer.
‭‭ 13 ‭‭Ze grijpt de jongen vast en kust hem, 
‭schaamteloos kijkt ze hem aan. 
‭‭ 14 ‭‭Ze zegt: ‘Ik moest een vredeoffer brengen, 
‭vandaag heb ik mijn geloften ingelost.
‭‭ 15 ‭‭Daarom ben ik de deur uit gegaan, 
‭ik ging op zoek naar jou, nu heb ik je gevonden.
‭‭ 16 ‭‭Ik heb mijn bed al opgemaakt met kostbaar linnen, 
‭met bontgekleurde dekens uit Egypte.
‭‭ 17 ‭‭Ik heb het besprenkeld met mirre, 
‭met aloĆ« en kaneel.
‭‭ 18 ‭‭Kom, laten we dronken worden van de liefde, 
‭laten we genieten van het minnespel tot in de morgen.
‭‭ 19 ‭‭Mijn man is niet thuis, 
‭hij is ver weg, hij is op reis
‭‭ 20 ‭‭en heeft meer dan voldoende geld bij zich. 
‭Hij komt pas terug wanneer het vollemaan is.’
‭‭ 21 ‭‭Zo wist ze hem te paaien met haar vleierij, 
‭ze haalde hem over met allerlei lokkende woorden,
‭‭ 22 ‭‭en zonder na te denken liep hij achter haar aan. 
‭Zoals een os die naar de slachtbank gaat 
‭bleef die dwaas aan haar geketend–
‭‭ 23 ‭‭totdat een pijl zijn lever doorboorde, 
‭zoals een vogel in het net vliegt 
‭en niet merkt dat het hem zijn leven kost.

Zelfs in de nacht spreekt mijn geweten.


Hoe had de jonge man uit deze Spreuk kunnen voorkomen dat hij ten prooi viel aan deze overspelige vrouw?
* Door na te denken over waar hij heen gaat, waar hij naar kijkt en wat hij gaat doen. Hij was op het verkeerde moment op de verkeerde plek. Wellicht was dat een bewuste keuze..
* Door na te denken over je (vrije)tijdsbesteding. 
* Door na te denken met wie je omgaat en wie je vrienden zijn. Er wordt gesproken over jongelieden. In de grondtekst betekent dat o.a. ‘lid van een groep’. Het was in ieder geval geen groep die hem hielp de juiste keuzes te maken. Kies je vrienden dus zorgvuldig. Trekken jouw vrienden je af van het geloof of stimuleren ze je juist om God te volgen? Met wie je omgaat wordt je besmet, een waarheid die twee kanten op kan gaan.
* Door na te denken hoe het met je geweten gesteld is. Zijn geweten was duidelijk niet goed genoeg gevormd en leidde hem niet de juiste kant op, weg van deze vrouw. Je geweten laten vormen door de Heilige Geest, het Woord van God en de overgave aan Hem is van essentieel belang voor het maken van goede keuzes.

Neem dus de tijd om goed na te denken over keuzes die je maakt en wat je zegt. Het behoed je voor misstappen. Betrek God daar ook in, zodat Hij je kan behoeden. Behoed mij, o God!

Vandaag Spreuken over het maken van keuzes met wie je omgaat.

Spreuken 1:10-15  / NBV

10 ‭‭Mijn zoon, als zondaars je proberen in te palmen, 

geef er niet aan toe. 

‭‭ 11 ‭‭Luister niet naar hen 

als ze je willen overhalen met hen mee te gaan, 

als ze zeggen: ‘We willen bloed vergieten, 

we gaan onschuldigen de dood in jagen, zonder reden,

‭‭ 12 ‭‭we verslinden ze met huid en haar, 

zoals het dodenrijk de levenden verslindt, 

het graf de doden opslokt.

‭‭ 13 ‭‭Hoeveel kostbaarheden zullen we niet vinden, 

we vullen onze huizen met een rijke buit.

‭‭ 14 ‭‭Kom, sluit je bij ons aan, 

we zullen alles delen.’

‭‭ 15 ‭‭Mijn zoon, ga niet met hen op pad, 

mijd de weg die zij gaan,

 

Spreuken 4:14  / NBV

14 ‭‭Ga niet het pad van goddelozen, 

bewandel niet de weg van wie boosaardig zijn.

 

Spreuken 6:16-19  / NBV

16 ‭‭Zes dingen haat de HEER,

zeven dingen zijn hem een gruwel:

‭‭ 17 ‭‭ogen die hooghartig kijken en een tong die liegt, 

handen die onschuldig bloed vergieten

‭‭ 18 ‭‭en een hart dat op het kwade zint, 

voeten die zich naar de misdaad reppen

‭‭ 19 ‭‭en getuigen die bedriegen, altijd liegen, 

en zij die stoken tussen broers.

 

Spreuken 13:20  / NBV

20 ‭‭Wie met wijzen omgaat, wordt zelf wijs, 

wie met dwazen verkeert, is er ellendig aan toe.

 

Spreuken 16:19  / NBV

19 ‭‭Beter in eenvoud leven met de armen 

dan de buit verdelen met hoogmoedigen. 

 

Spreuken 21:9  / NBV

‭‭Je kunt beter in een hoekje op het dak wonen 

dan in Ć©Ć©n huis met een vrouw die ruzie zoekt.

 

Spreuken 21:19  / NBV

19 ‭‭Je kunt beter in de woestijn wonen 

dan samenleven met een humeurige vrouw die ruzie zoekt.

 

Spreuken 22:24-25  / NBV

24 ‭‭Ga niet om met een heethoofd, 

houd je niet op met een driftkop,

‭‭ 25 ‭‭opdat je niet dezelfde weg gaat als hij 

en voor jezelf een valstrik zet.

 

Spreuken 23:19-21  / NBV

19 ‭‭Luister, mijn zoon, en word wijs, 

kies de juiste weg.

‭‭ 20 ‭‭Ga niet om met dronkelappen, 

blijf bij gulzigaards vandaan.

‭‭ 21 ‭‭Want wie slempt en brast, wordt arm, 

wie altijd zijn roes ligt uit te slapen, 

gaat ten slotte in lompen gehuld.

 

Spreuken 24:1-2  / NBV

‭‭Wees niet jaloers op kwaadaardige mensen, 

zoek hun gezelschap niet,

‭‭ 2 ‭‭want ze hebben kwaad in de zin 

en spreken onheilspellende woorden.

 

Spreuken 24:19-22  / NBV

19 ‭‭Wind je niet op over kwaadaardige mensen, 

wees niet jaloers op goddelozen. 

‭‭ 20 ‭‭Want wie kwaad doet, heeft geen toekomst, 

het licht van goddelozen wordt gedoofd.

‭‭ 21 ‭‭Mijn zoon, heb ontzag voor de HEER en de koning, 

ga niet om met wie zich tegen hen verzetten.

‭‭ 22 ‭‭Ze gaan plotseling ten onder, 

en wie weet hoe zwaar de ramp is die hen treft?

 

Spreuken 25:24  / NBV

24 ‭‭Je kunt beter in een hoekje op het dak wonen 

dan in Ć©Ć©n huis met een vrouw die ruzie zoekt.

 

Spreuken 26:22  / NBV

22 ‭‭De woorden van een lasteraar neemt men gulzig in zich op, 

ze zijn een lekkernij die de buik verzadigt.

 

Spreuken 27:15  / NBV

15 ‭‭Als een dak dat altijd lekt wanneer het regent, 

zo is een vrouw die steeds weer ruzie zoekt.

 

Spreuken 28:7  / NBV

‭‭Een zoon met inzicht houdt zich aan wat hem is geleerd, 

wie met brassers omgaat, maakt zijn vader te schande.



‭‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand