Bron

Spreuken 5:15-23. Welke stap kun je zetten om nog meer te genieten van je eigen bron?

15 ‭‭Drink water uit je eigen bekken, 
‭ga naar de stromen van je eigen bron. 
‭‭ 16 ‭‭Je wilt toch niet dat ze de vrije loop krijgen 
‭en de pleinen overstromen? 
‭‭ 17 ‭‭Ze zijn van jou, van jou alleen, 
‭laat niemand anders ervan drinken.
‭‭ 18 ‭‭Moge je bron gezegend zijn, 
‭moge de geliefde van je jeugd je vreugde geven.
‭‭ 19 ‭‭Ze is zo lieflijk als een hinde, bekoorlijk als een ree. 
‭Ze laat je altijd van haar borsten drinken, 
‭je kunt eindeloos verzinken in haar liefde.
‭‭ 20 ‭‭Waarom, mijn zoon, zou je dan dwalen bij een lichtzinnige vrouw, 
‭je vlijen aan de borsten van zo’n afgedwaalde?
‭‭ 21 ‭‭De ‭HEER‭ ziet alle wegen die een mens bewandelt, 
‭al zijn stappen slaat hij gade.
‭‭ 22 ‭‭Wie kwaad doet, zet voor zichzelf een val, 
‭hij raakt verstrikt in de koorden van zijn zonde.
‭‭ 23 ‭‭Omdat hij weigerde te luisteren naar een wijze les, 
‭verdwaalt hij in zijn eigen dwaasheid 
‭en wacht hem de dood.
‭‭ 
Jij bent mijn thuis


Gisteren een waarschuwing om je verre te houden van overspel en hoererij. Vandaag handvatten om te genieten van de bron die je van God ontvangen hebt, je huwelijkspartner. Wat zegt Salomo hierover?

Vers 15) Geniet met voldoening van het wettige huwelijk dat is afgesloten. Vers 15 spreekt van je eigen bekken en je eigen bron. Dat staat voor een wettig afgesloten huwelijk, bezegeld door God. Tegenwoordig kennen we van allerlei samenlevingsvormen, maar lang niet allemaal zijn ze voor de wet geregeld. Hoe dat precies geregeld is kan per cultuur verschillen. Laat je huwelijk ook bevestigen/zegenen door God, zodat Hij zijn stempel er op kan zetten. Jouw eigen bron, jouw eigen bekken. Voor God zijn er maar twee mogelijkheden. Of je blijft vrijgezel, of je sluit een wettig huwelijk af, ingezegend door God. Wacht daar niet te lang mee, om te voorkomen dat je te vroeg gaat putten uit verschillende bronnen.

Vers 16 en 17) Geniet van jullie kinderen. Ze zijn van jullie, van jullie alleen. Geniet van ze en waak over ze.

Vers 18) Zegen je partner. Bidt voor hem/haar en blijf hem/haar trouw. Je vreugde blijvend vinden in elkaar vraagt een investering voor het leven. Ga daar voor. Je gaat het echt niet bij een andere bron vinden. Nogmaals wijs ik op het boek ‘De vijf talen van de liefde’ van Gary Chapman. Het is een hulp om je vreugde blijvend in elkaar te blijven vinden.

Vers 19) Geniet van de intimiteit/seksualiteit met de partner die God je gegeven heeft. Onthoudt het elkaar niet. Daarmee investeer je in een verdieping van je relatie, geniet je samen van de passie en voorkom je dat je op zoek gaat naar een andere bron die God je niet geschonken heeft en waar je de intimiteit zoals God het bedoeld heeft ook niet zult vinden.

Vers 20 t/m 23 maakt tenslotte duidelijk wat er gebeurd wanneer je er toch voor kiest je heil te zoeken bij een andere bron. Niet doen dus, maar blijf bij de bron die God je gegeven heeft.

Met de kracht van herhaling en een aansporing om te blijven investeren weer de Spreuken om je te waarschuwen voor overspel en hoererij met dezelfde opmerking: Het zijn niet alleen vrouwen die verleiden tot overspel en hoererij. Mannen kunnen er ook wat van.


Spreuken 5:1-4  / NBV

‭‭Mijn zoon, luister naar mijn wijsheid, 

schenk mijn inzicht een aandachtig oor,

‭‭ 2 ‭‭‭(2–3) opdat bezonnenheid je blijft behoeden, 

kennis over je waakt bij wat je zegt tegen een lichtzinnige vrouw. 

Van haar lippen komen gladde praatjes, 

haar mond spreekt honingzoete woorden,

‭‭ 3 ‭‭‭ 4 ‭‭maar uiteindelijk zijn ze als gif zo bitter, 

zo scherp als een tweesnijdend zwaard.

 

Spreuken 5:8-9  / NBV

‭‭Blijf bij zo’n vrouw vandaan, 

houd afstand van haar woning.

‭‭ 9 ‭‭Want je zult bij anderen je eer verkwanselen, 

je verspeelt je leven aan die wrede vrouw.

 

Spreuken 6:24-26  / NBV

24 ‭‭Hun onderricht beschermt je tegen lichtzinnige vrouwen, 

tegen de gladde woorden van een afgedwaalde vrouw.

‭‭ 25 ‭‭Zet nooit je zinnen op haar schoonheid, 

laat haar ogen je niet strikken. 

‭‭ 26 ‭‭Een hoer kost je niet meer dan een brood, 

maar de vrouw van een ander jaagt op je kostbare leven.

 

Spreuken 6:32-33  / NBV

32 ‭‭Maar pleeg je overspel, dan heb je geen verstand, 

wie zoiets doet richt zichzelf te gronde.

‭‭ 33 ‭‭Hij zal door smaad worden getroffen 

en zijn schande zal niet worden uitgewist.

 

Spreuken 7:7-25  / NBV

‭‭Ik zag daar onervaren jongens; 

een van hen, ontdekte ik, was zonder verstand.

‭‭ 8 ‭‭Hij liep door de straat, 

kwam bij de hoek waar zo’n vrouw woont, 

hij was vlak bij haar huis.

‭‭ 9 ‭‭Het was in de schemering, de avond viel, 

de nacht brak aan, duisternis verspreidde zich.

‭‭ 10 ‭‭En kijk, daar komt die vrouw op hem af, 

gekleed als een hoer, een listig karakter.

‭‭ 11 ‭‭Ongedurig en losbandig, 

als iemand die in huis geen rust vindt,

‭‭ 12 ‭‭loopt ze nu eens in de straten, dan weer op de pleinen, 

op elke straathoek staat ze op de loer.

‭‭ 13 ‭‭Ze grijpt de jongen vast en kust hem, 

schaamteloos kijkt ze hem aan. 

‭‭ 14 ‭‭Ze zegt: ‘Ik moest een vredeoffer brengen, 

vandaag heb ik mijn geloften ingelost.

‭‭ 15 ‭‭Daarom ben ik de deur uit gegaan, 

ik ging op zoek naar jou, nu heb ik je gevonden.

‭‭ 16 ‭‭Ik heb mijn bed al opgemaakt met kostbaar linnen, 

met bontgekleurde dekens uit Egypte.

‭‭ 17 ‭‭Ik heb het besprenkeld met mirre, 

met aloë en kaneel.

‭‭ 18 ‭‭Kom, laten we dronken worden van de liefde, 

laten we genieten van het minnespel tot in de morgen.

‭‭ 19 ‭‭Mijn man is niet thuis, 

hij is ver weg, hij is op reis

‭‭ 20 ‭‭en heeft meer dan voldoende geld bij zich. 

Hij komt pas terug wanneer het vollemaan is.’

‭‭ 21 ‭‭Zo wist ze hem te paaien met haar vleierij, 

ze haalde hem over met allerlei lokkende woorden,

‭‭ 22 ‭‭en zonder na te denken liep hij achter haar aan. 

Zoals een os die naar de slachtbank gaat 

bleef die dwaas aan haar geketend–

‭‭ 23 ‭‭totdat een pijl zijn lever doorboorde, 

zoals een vogel in het net vliegt 

en niet merkt dat het hem zijn leven kost.

‭‭ 24 ‭‭Nu dan, mijn zonen, luister naar mij, 

schenk aandacht aan mijn woorden. 

‭‭ 25 ‭‭Volg de wegen van zo’n vrouw niet, 

dwaal niet op haar paden.

 

Spreuken 22:14  / NBV

14 ‭‭De mond van een lichtzinnige vrouw is als een diepe put, 

wie door de HEER is vervloekt, valt daarin.

 

Spreuken 23:27-28  / NBV

27 ‭‭Want een hoer is een valkuil, 

een lichtzinnige vrouw een nauwe put.

‭‭ 28 ‭‭Ze legt hinderlagen als een rover, 

door haar neemt ontrouw toe.

 

Spreuken 29:3  / NBV

‭‭Wie wijsheid liefheeft, geeft zijn vader vreugde, 

wie met hoeren omgaat, verkwanselt diens vermogen.

 

Spreuken 30:20  / NBV

20 ‭‭Ziehier de houding van een overspelige vrouw: 

ze doet alsof ze eet en haar mond afveegt, 

en ze zegt: ‘Ik heb niets verkeerds gedaan.’

 

Spreuken 31:3  / NBV

‭‭Verspil je krachten niet aan vrouwen, 

je woorden niet aan hen die koningen te gronde richten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand