Vader en moeder

Spreuken 6:20-35. Wat is de invloed die jouw ouders hebben (gehad) op jouw leven?

20 ‭‭Mijn zoon, houd vast aan wat je vader je opdraagt, 
‭verwerp de lessen van je moeder niet.
‭‭ 21 ‭‭Bind hun onderricht voor altijd op je hart, 
‭wind het om je hals.
‭‭ 22 ‭‭Moge het je leiden op de wegen die je gaat, 
‭moge het over je waken als je slaapt, 
‭moge het je raden als je wakker wordt.
‭‭ 23 ‭‭Want de lessen van je vader en je moeder zijn een lamp, 
‭een licht dat je vermaant en de weg wijst naar het leven.
‭‭ 24 ‭‭Hun onderricht beschermt je tegen lichtzinnige vrouwen, 
‭tegen de gladde woorden van een afgedwaalde vrouw.
‭‭ 25 ‭‭Zet nooit je zinnen op haar schoonheid, 
‭laat haar ogen je niet strikken. 
‭‭ 26 ‭‭Een hoer kost je niet meer dan een brood, 
‭maar de vrouw van een ander jaagt op je kostbare leven.
‭‭ 27 ‭‭Als een man vuur in een plooi van zijn mantel steekt, 
‭vat zijn mantel dan geen vlam?
‭‭ 28 ‭‭Als hij over gloeiende kolen loopt, 
‭brandt hij dan zijn voeten niet? 
‭‭ 29 ‭‭Zo vergaat het een man die de vrouw van een ander omhelst, 
‭wie zich met haar inlaat blijft niet ongestraft.
‭‭ 30 ‭‭Een dief die steelt omdat hij honger heeft, 
‭steelt uit noodzaak. Men veracht hem niet,
‭‭ 31 ‭‭al moet hij het gestolene 
‭ook zevenvoudig terugbetalen als hij wordt betrapt, 
‭al kost het hem ook alles wat hij heeft.
‭‭ 32 ‭‭Maar pleeg je overspel, dan heb je geen verstand, 
‭wie zoiets doet richt zichzelf te gronde.
‭‭ 33 ‭‭Hij zal door smaad worden getroffen 
‭en zijn schande zal niet worden uitgewist.
‭‭ 34 ‭‭Want door jaloezie ontsteekt een man in woede, 
‭als hij wraak kan nemen, doet hij dat meedogenloos.
‭‭ 35 ‭‭Hij accepteert geen zwijggeld, 
‭blijft onverbiddelijk, ook als je de afkoopsom verhoogt.
‭‭ 
Overgave


Ik weet niet welke invloed jouw ouders op je leven hebben of hebben gehad en uit wat voor nest je komt. Misschien is er wel overspel voorgekomen in het huwelijk van je ouders. Dan zul je de vraag bij de overdenking heel anders beantwoorden dan ik dat doe. Gelukkig is dat nooit gebeurd bij mijn ouders. Wel heb ik mijn vader jong verloren door een verkeersongeval. Ik was toen 8 jaar. Dat heeft grote invloed gehad op mijn leven en keuzes die ik gemaakt heb. Mijn vader en moeder volgden beide de Heer en ik wist waar mijn vader was. In de hemel. Daar wilde ik ook naar toe. Beiden hebben ze me de weg gewezen naar God, waardoor ik als kleuter al koos om te geloven. Later, toen mijn vader al lang gestorven was, heb ik me volledig overgegeven aan een leven met God en die weg bewandel ik nog steeds. Ik ben mijn ouders dankbaar dat ze me de weg gewezen hebben. Nog veel later heb ik hierover een lied geschreven: ‘Overgave’. Je kunt het beluisteren in deze post.

Vandaag met Spreuken over de relatie kind/ouders. Afhankelijk van de ervaringen die jij hebt met jouw ouders, zullen deze Spreuken verschillend binnenkomen. Wordt je er onrustig of zelfs boos van, ga dan naar je hemelse Vader. Hij weet daar wel raad mee.
 

Spreuken 1:8  / NBV

‭‭Mijn zoon, luister naar de lessen van je vader, 

verwaarloos niet wat je moeder je leert.

‭‭

Spreuken 4:13  / NBV

13 ‭‭Laat mijn onderricht niet los, houd het vast, 

vergeet het nooit, het is je leven.

 

Spreuken 6:20-21  / NBV

20 ‭‭Mijn zoon, houd vast aan wat je vader je opdraagt, 

verwerp de lessen van je moeder niet.

‭‭ 21 ‭‭Bind hun onderricht voor altijd op je hart, 

wind het om je hals.

 

Spreuken 7:1-3  / NBV

‭‭Mijn zoon, denk altijd aan mijn uitspraken, 

vergeet mijn woorden niet, 

‭‭ 2 ‭‭denk altijd aan wat ik je leer, 

dan zul je blijven leven. 

Koester mijn lessen als het licht in je ogen,

‭‭ 3 ‭‭draag mijn woorden als een ring aan je vinger, 

schrijf ze in je hart. 

 

Spreuken 12:1  / NBV

‭‭Wie van onderricht houdt, houdt van kennis, 

wie berispingen haat, is dom.

 

Spreuken 15:5  / NBV

‭‭Een dwaas veracht de lessen van zijn vader, 

wie berispingen ter harte neemt, is verstandig.

 

Spreuken 17:6  / NBV

‭‭Kleinkinderen zijn voor grootouders de kroon op hun leven, 

kinderen zijn trots op hun voorouders.

 

Spreuken 17:25  / NBV

25 ‭‭Een dwaze zoon is een groot verdriet voor zijn vader, 

bitterheid voor haar die hem heeft gebaard.

 

Spreuken 19:26-27  / NBV

26 ‭‭Wie zijn vader mishandelt en zijn moeder wegjaagt, 

is een slechte zoon die zich misdraagt.

‭‭ 27 ‭‭Mijn zoon, luister maar niet langer naar mijn onderricht 

als je mijn wijze woorden in de wind wilt slaan.

 

Spreuken 20:20  / NBV

20 ‭‭Als je je vader en moeder vervloekt, 

wordt je levenslicht gedoofd in de diepste duisternis.

 

Spreuken 23:15-16  / NBV

15 ‭‭Mijn zoon, als je je verstand gebruikt, 

loopt mijn hart over van vreugde. 

‭‭ 16 ‭‭Ik word vervuld van blijdschap 

als je een bedachtzaam oordeel hebt.

 

Spreuken 23:22  / NBV

22 ‭‭Luister naar je vader, hij die je verwekt heeft, 

veracht je moeder niet wanneer ze oud is.

 

Spreuken 28:24  / NBV

24 ‭‭Wie zijn vader en moeder berooft en zegt: 

‘Daar steekt geen kwaad in, ‘

is niet beter dan een moordenaar.

 

Spreuken 29:3  / NBV

‭‭Wie wijsheid liefheeft, geeft zijn vader vreugde, 

wie met hoeren omgaat, verkwanselt diens vermogen.

 

Spreuken 30:11  / NBV

11 ‭‭Er zijn mensen die hun vader vervloeken 

en hun moeder hun zegen onthouden. 

 

Spreuken 30:17  / NBV

17 ‭‭Wie spottend neerkijkt op zijn vader 

en zijn moeder ongehoorzaam is, 

hem zullen de raven bij de beek de ogen uitpikken, 

de gieren zullen zijn ogen opschrokken. 

‭‭



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand