Beraad

Spreuken 8:12-21. Wat heeft Beraad voor jou betekend en wat kan en wil Hij vandaag voor je betekenen?

12 ‭‭Ik, Wijsheid, ik woon bij Beraad, 
‭door overpeinzing vind ik kennis.
‭‭ 13 ‭‭Wie ontzag heeft voor de ‭HEER‭ haat het kwaad. 
‭Ik verafschuw trots en hoogmoed, 
‭leugens en het kwaad.
‭‭ 14 ‭‭Bij mij vind je beraad en overleg, 
‭ik heb inzicht, ik heb kracht.
‭‭ 15 ‭‭Door mij regeren koningen, 
‭bepalen heersers wat rechtvaardig is.
‭‭ 16 ‭‭Vorsten heersen dankzij mij, 
‭ik laat leiders rechtvaardig regeren.
‭‭ 17 ‭‭Wie mij liefheeft, heb ik ook lief, 
‭wie mij zoekt, zal mij vinden.
‭‭ 18 ‭‭Rijkdom en eer zijn mijn bezit, 
‭duurzame weelde en gerechtigheid.
‭‭ 19 ‭‭Wat ik je geef is kostbaarder dan het zuiverste goud, 
‭ik bied iets dat meer is dan het fijnste zilver.
‭‭ 20 ‭‭Ik ga de weg van de rechtvaardigheid, 
‭ik volg de paden van het recht
‭‭ 21 ‭‭om rijk te maken wie mij liefheeft, 
‭om zijn schatkamers te vullen.
‭‭ 
Wijken van het kwaad


Weer hetzelfde lied over wijsheid en inzicht. Tot nu toe het centrale, steeds terugkerende thema in de Spreuken. Vandaag weer met de nadruk op het wijken van het kwaad. Hoe doe je dat? Door in overleg te treden met je huisgenoot Beraad. Wie is dat dan? In de grondtekst betekent het:

‭‭1) sluwheid, kundigheid, voorzichtigheid, schranderheid

Schranderheid = 1) Doorzicht 2) Gevatheid 3)Goochemheid 4) Intelligentie 5) Pienterheid 6) Scherpheid 7) Scherpzinnigheid 8) Slimheid 9) snuggerheid 10) Spitsvondigheid 15) Uitgeslapenheid

Waar vind je zo’n iemand als huisgenoot? Ik ken er maar één met al deze eigenschappen, die mij wil en kan helpen te wijken van het kwaad. Jezus Christus! Hij wil en kan mij door de Heilige Geest helpen te wijken van het kwaad. 

2Timotheüs 1:14  / NBG51
14 ‭‭Bewaar door de Heilige Geest, die ‭in‭ ‭ons‭ ‭woont‭, het goede, dat u is toevertrouwd.‭ 

Woont Beraad in jou? Ga dan te rade bij Beraad en bewaar het goede dat je is toevertrouwd. Woont Beraad nog niet in jou? Zet de deur dan open en laat Hem binnen. Hij weet wel raad met het kwaad en de troep in je leven en maakt schoon schip, want Hij is de Almachtige. Schoon schip maken is één. Schoon schip houden vraagt steeds weer opnieuw om overleg met Beraad. Doe het en vind de ware rijkdom. Niet van deze aarde, maar hemelse schatten.

Colossenzen 2:1-3  / NBV
1 ‭‭Ik wil dat u weet hoe zwaar de strijd is die ik voor u en de gelovigen in Laodicea voer, en voor alle anderen die mij nog nooit in levenden lijve hebben gezien.‭ 2 ‭‭Zo wil ik hen bemoedigen en hen in liefde bijeenhouden, opdat ze tot de volle rijkdom van allesomvattend inzicht komen, tot de kennis van Gods mysterie: Christus,‭ 3 ‭‭in wie alle schatten van wijsheid en kennis verborgen liggen.‭ 

Spreuken over het aannemen van raad van Beraad:


Spreuken 11:14  / NBV

14 ‭‭Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, 

een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

 

Spreuken 12:15  / NBV

15 ‭‭Een dwaas denkt dat hij de juiste weg gaat, 

wie wijs is, luistert naar goede raad.

 

Spreuken 13:10  / NBV

10 ‭‭Betweters maken ruzie, 

wie goede raad ter harte neemt, is wijs.

 

Spreuken 15:22  / NBV

22 ‭‭Bij gebrek aan overleg mislukken plannen, 

ze slagen door ampel beraad. 

 

Spreuken 19:20-21  / NBV

20 ‭‭Luister naar raad, laat je onderwijzen, 

uiteindelijk maakt het je wijs. 

‭‭ 21 ‭‭Een mens maakt allerlei plannen, 

wat wordt uitgevoerd, is het plan van de HEER.

 

Spreuken 20:18  / NBV

18 ‭‭Een plan komt tot stand door overleg, 

bereid een oorlog dus goed voor. 

 

Spreuken 22:28  / NBV

28 ‭‭Verplaats geen oude grenzen, 

je voorouders hebben ze vastgesteld.

 

Spreuken 23:10  / NBV

10 ‭‭Verleg geen oude grenzen, 

schend de akkers van wezen niet.

 

Spreuken 23:12  / NBV

12 ‭‭Heb een open oor voor onderricht, 

en een open geest voor kennis.

 

Spreuken 24:6  / NBV

‭‭Voer een oorlog met beleid, 

je zegeviert dankzij een keur van raadgevers. 

 

Spreuken 29:1  / NBV

‭‭Wie vaak terechtgewezen wordt en toch hardnekkig blijft, 

wordt plotseling geveld, zonder kans op redding. 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand