Luister

Spreuken 5:1-14. Hoe goed kun jij luisteren naar de wijsheid van God en er naar handelen?

1 ‭‭Mijn zoon, luister naar mijn wijsheid, 
‭schenk mijn inzicht een aandachtig oor,
‭‭ 2 ‭‭‭ opdat bezonnenheid je blijft behoeden, 
‭kennis over je waakt bij wat je zegt tegen een lichtzinnige vrouw. 
‭Van haar lippen komen gladde praatjes, 
‭haar mond spreekt honingzoete woorden,
‭‭ 3 ‭‭‭ 4 ‭‭maar uiteindelijk zijn ze als gif zo bitter, 
‭zo scherp als een tweesnijdend zwaard.
‭‭ 5 ‭‭Haar pad voert naar het graf, 
‭haar voeten dalen af in het dodenrijk. 
‭‭ 6 ‭‭Ze wil dat je de weg die naar het leven leidt niet inslaat, 
‭haar valse sporen volg je zonder dat je het beseft.
‭‭ 7 ‭‭Daarom, mijn zonen, luister naar mij, 
‭wijk nooit af van wat ik zeg.
‭‭ 8 ‭‭Blijf bij zo’n vrouw vandaan, 
‭houd afstand van haar woning.
‭‭ 9 ‭‭Want je zult bij anderen je eer verkwanselen, 
‭je verspeelt je leven aan die wrede vrouw.
‭‭ 10 ‭‭Van wat jij zo moeizaam hebt verworven, 
‭genieten vreemde mannen in de woning van die afgedwaalde.
‭‭ 11 ‭‭En uiteindelijk, wanneer er niets meer van je over is, 
‭schreeuw je het uit:
‭‭ 12 ‭‭‘Waarom heb ik wat mij is geleerd verworpen? 
‭Elke waarschuwing heb ik veracht.
‭‭ 13 ‭‭Waarom heb ik niet geluisterd naar mijn leraren? 
‭Ik sloot mijn oren voor hun raad.
‭‭ 14 ‭‭Nu ben ik bijna te gronde gegaan, 
‭voor ieders blik, voor het oog van alle mensen.’

Ik wil leren luisteren naar U.


Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar luisteren vind ik niet echt gemakkelijk. Ik heb het moeten leren in mijn leven en ben nog steeds lerende. De momenten dat ik luisterde naar mensen/kinderen en in mijn gedachten al twee stappen verder met de oplossing bezig was of eigenlijk helemaal niet luisterde omdat ik alleen maar bezig was met mezelf, staan me nog helder voor ogen. Soms overkomt het me nog, maar ik heb wel geleerd er scherper op te zijn en mijn ziel in stilte aan te spreken wanneer het me overkomt. 
De Spreuken van vandaag maken weer duidelijk hoe belangrijk het is te luisteren naar God en zijn wijsheid ter harte te nemen. Het behoed je voor een weg die je nergens heen brengt en je uiteindelijk wanhopig maakt. De nadruk ligt in dit gedeelte op overspel en hoererij, omdat dit wapens van de duisternis zijn waarmee ze in staat zijn het beste wat je hebt te roven; je eer. In de grondtekst betekent ‘eer’: Pracht, majesteit, kracht.
Met overspel en hoererij geeft je het meest intieme in een relatie weg en verlies je je pracht, majesteit en kracht. Dat leidt idd tot wanhoop. Daarom weer de aansporing om te leren luisteren naar de wijsheid van God en er naar te handelen. Twee belangrijke handvatten worden genoemd:

1) Bezonnenheid
2) Kennis

Bezonnenheid is samen plannen en beleid maken. Doe dat in de relatie die je hebt met je partner en met God. Maak samen plannen en beleid hoe je er voor kunt zorgen trouw te blijven aan elkaar en investeer in de liefde. Het boek ‘De vijf talen van de liefde’ van Gary Chapman heeft ons veel geholpen beleid en plannen te maken om er voor te zorgen dat de liefdestank van de ander steeds gevuld blijft. Het behoed je voor hoererij en overspel.
Kennis van het Woord van God is een machtig wapen in de strijd tegen de machten van de duisternis. Ik kan dat niet genoeg benadrukken. Investeer tijd in het lezen, bestuderen en memoriseren van het Woord van God. Het is een investering in eeuwig leven. Investeer daarnaast ook in het kennen van elkaar in de relatie die je hebt en leer omgaan met elkaars hebbelijk- en onhebbelijkheden. Naarmate de tijd vordert zul je dan merken dat de vlinders in de buik plaatsmaken voor een diepe liefde en onderlinge verbondenheid. 

Vandaag Spreuken om je te waarschuwen voor overspel en hoererij. Luister naar de wijze raad. Opmerking: Het zijn niet alleen vrouwen die verleiden tot overspel en hoererij. Mannen kunnen er ook wat van.


Spreuken 5:1-4  / NBV

‭‭Mijn zoon, luister naar mijn wijsheid, 

schenk mijn inzicht een aandachtig oor,

‭‭ 2 ‭‭‭(2–3) opdat bezonnenheid je blijft behoeden, 

kennis over je waakt bij wat je zegt tegen een lichtzinnige vrouw. 

Van haar lippen komen gladde praatjes, 

haar mond spreekt honingzoete woorden,

‭‭ 3 ‭‭‭ 4 ‭‭maar uiteindelijk zijn ze als gif zo bitter, 

zo scherp als een tweesnijdend zwaard.

 

Spreuken 5:8-9  / NBV

‭‭Blijf bij zo’n vrouw vandaan, 

houd afstand van haar woning.

‭‭ 9 ‭‭Want je zult bij anderen je eer verkwanselen, 

je verspeelt je leven aan die wrede vrouw.

 

Spreuken 6:24-26  / NBV

24 ‭‭Hun onderricht beschermt je tegen lichtzinnige vrouwen, 

tegen de gladde woorden van een afgedwaalde vrouw.

‭‭ 25 ‭‭Zet nooit je zinnen op haar schoonheid, 

laat haar ogen je niet strikken. 

‭‭ 26 ‭‭Een hoer kost je niet meer dan een brood, 

maar de vrouw van een ander jaagt op je kostbare leven.

 

Spreuken 6:32-33  / NBV

32 ‭‭Maar pleeg je overspel, dan heb je geen verstand, 

wie zoiets doet richt zichzelf te gronde.

‭‭ 33 ‭‭Hij zal door smaad worden getroffen 

en zijn schande zal niet worden uitgewist.

 

Spreuken 7:7-25  / NBV

‭‭Ik zag daar onervaren jongens; 

een van hen, ontdekte ik, was zonder verstand.

‭‭ 8 ‭‭Hij liep door de straat, 

kwam bij de hoek waar zo’n vrouw woont, 

hij was vlak bij haar huis.

‭‭ 9 ‭‭Het was in de schemering, de avond viel, 

de nacht brak aan, duisternis verspreidde zich.

‭‭ 10 ‭‭En kijk, daar komt die vrouw op hem af, 

gekleed als een hoer, een listig karakter.

‭‭ 11 ‭‭Ongedurig en losbandig, 

als iemand die in huis geen rust vindt,

‭‭ 12 ‭‭loopt ze nu eens in de straten, dan weer op de pleinen, 

op elke straathoek staat ze op de loer.

‭‭ 13 ‭‭Ze grijpt de jongen vast en kust hem, 

schaamteloos kijkt ze hem aan. 

‭‭ 14 ‭‭Ze zegt: ‘Ik moest een vredeoffer brengen, 

vandaag heb ik mijn geloften ingelost.

‭‭ 15 ‭‭Daarom ben ik de deur uit gegaan, 

ik ging op zoek naar jou, nu heb ik je gevonden.

‭‭ 16 ‭‭Ik heb mijn bed al opgemaakt met kostbaar linnen, 

met bontgekleurde dekens uit Egypte.

‭‭ 17 ‭‭Ik heb het besprenkeld met mirre, 

met aloë en kaneel.

‭‭ 18 ‭‭Kom, laten we dronken worden van de liefde, 

laten we genieten van het minnespel tot in de morgen.

‭‭ 19 ‭‭Mijn man is niet thuis, 

hij is ver weg, hij is op reis

‭‭ 20 ‭‭en heeft meer dan voldoende geld bij zich. 

Hij komt pas terug wanneer het vollemaan is.’

‭‭ 21 ‭‭Zo wist ze hem te paaien met haar vleierij, 

ze haalde hem over met allerlei lokkende woorden,

‭‭ 22 ‭‭en zonder na te denken liep hij achter haar aan. 

Zoals een os die naar de slachtbank gaat 

bleef die dwaas aan haar geketend–

‭‭ 23 ‭‭totdat een pijl zijn lever doorboorde, 

zoals een vogel in het net vliegt 

en niet merkt dat het hem zijn leven kost.

‭‭ 24 ‭‭Nu dan, mijn zonen, luister naar mij, 

schenk aandacht aan mijn woorden. 

‭‭ 25 ‭‭Volg de wegen van zo’n vrouw niet, 

dwaal niet op haar paden.

 

Spreuken 22:14  / NBV

14 ‭‭De mond van een lichtzinnige vrouw is als een diepe put, 

wie door de HEER is vervloekt, valt daarin.

 

Spreuken 23:27-28  / NBV

27 ‭‭Want een hoer is een valkuil, 

een lichtzinnige vrouw een nauwe put.

‭‭ 28 ‭‭Ze legt hinderlagen als een rover, 

door haar neemt ontrouw toe.

 

Spreuken 29:3  / NBV

‭‭Wie wijsheid liefheeft, geeft zijn vader vreugde, 

wie met hoeren omgaat, verkwanselt diens vermogen.

 

Spreuken 30:20  / NBV

20 ‭‭Ziehier de houding van een overspelige vrouw: 

ze doet alsof ze eet en haar mond afveegt, 

en ze zegt: ‘Ik heb niets verkeerds gedaan.’

 

Spreuken 31:3  / NBV

‭‭Verspil je krachten niet aan vrouwen, 

je woorden niet aan hen die koningen te gronde richten.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand