Scherpt

Spreuken 27:17. Hoe scherp zijn de vijlen van de mensen met wie jij omgaat? En hoe scherp is je eigen vijl?

17 ‭Zoals men ijzer scherpt met ijzer, 
‭zo scherpt een mens zijn medemens.

Behoed mij, o God


Kies je vrienden en de mensen met wie je omgaat zorgvuldig, want waarmee je omgaat daarmee wordt je besmet. Met wat je doet en zegt beïnvloed je elkaar en kom je in bubbels terecht van meningen, ideologieën en overtuigingen, waarbij je je moet afvragen of die wel passen bij de weg die God voor ogen heeft voor jou. In welke bubbel ben jij beland en hoe is dat zo gekomen? Welke invloed heeft Social media op jou? Volg je daar de juiste mensen en heb je daar de juiste ‘vrienden’? En waar gaat het op zulke platformen dan vaak over? Waarmee scherpen we elkaar? Ik constateer dat het vaak nergens over gaat. Holle praat, roddel, en achterklap. Veelal botte vijlen die weinig scherpen. Af en toe een eenzame scherpe, waarbij je je moet afvragen hoeveel vrienden en volgers die heeft. 
Zo, mijn hart is weer gelucht :) Ik overdrijf bewust en weet dat er ook meerdere goede kanten aan Social Media zitten. Zelf gebruik ik het vooral fanatiek om de boodschap van het evangelie te verspreiden.
Ik scherp mijn leven graag aan een medemens die mij ook kan en wil scherpen, zodat we samen beter zicht krijgen op het leven met de Heer en hoe je vandaar uit het leven kan en mag leven in de wereld om je heen. Gelukkig zijn die mensen er in mijn directe omgeving. Ik ben daar dankbaar voor. 
Het heeft echter alles te maken met keuzes die jij maakt. Je kunt God vragen je te behoeden voor verkeerde keuzes, maar uiteindelijk moet je ze zelf maken. Wie kies ik als mijn vrienden? Wie kies ik als mijn levenspartner? Hoe besteed ik mijn tijd? Waar gaan de gesprekken in mijn vriendengroep over. Allemaal keuzes die bepalen of er met scherpe of botte vijlen gescherpt wordt. 
Van één ding kun je zeker zijn. Is Jezus jouw Vriend, dan mag je er op rekenen dat er met een vlijmscherpe vijl gescherpt wordt. Doet weleens pijn, maar het eindresultaat in magnifiek!

Psalmen 16:11  / NBV
11 ‭U wijst mij de weg naar het leven: 
‭overvloedige vreugde in uw nabijheid, 
‭voor altijd een lieflijke plek aan uw zijde.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand