Indruk wekken

Spreuken 27:14. Wat zijn jouw motieven en welke houding kies jij?

14 ‭Wie zijn buurman ‘s ochtends luid begroet, 
‭wekt de indruk dat hij hem vervloeken wil.

Neem mijn houding en mijn motieven.


Hetzelfde lied als die bij de overdenking van gisteren, omdat het hier over je houding en motieven gaat. Waarom je iets op een bepaald moment wel/niet doet. Als ik mijn buurman ‘s morgens vroeg luid begroet om de loftrompet voor hem te blazen, dan zullen mijn buurtgenoten daar niet blij mee zijn. Niet met mij, omdat het ze stoort in het begin van een nieuwe dag en niet met mijn buurman, omdat de mens van nature afgunstig is en liever zelf geĆ«erd wordt. Zo wordt het niet een zegen voor de buurman, maar juist een vloek.
Het ligt er bovendien te dik bovenop, waardoor het onderliggende motief duidelijk wordt. Het gaat helemaal niet om het eren van de buurman, maar om het eren van jezelf. De les die we hiervan kunnen leren is dat het goed is om regelmatig voor de spiegel te staan en je af te vragen wat je werkelijke motieven zijn en welke houding je kiest in de situaties waar je voor staat.
En als het om ‘s morgens vroeg gaat. Beter is het om dan God te zoeken in plaats van je buurman. Hem in de stilte van je hart te eren en te aanbidden en te vragen door zijn Geest je te leiden in je houding en je motieven om vervolgens je weg in liefde te gaan. Dat bid ik je toe voor vandaag.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand