Borg

Spreuken 27:13. Voor wie zou jij borg willen staan?

13 ‭Stond iemand borg voor een lichtzinnig mens, 
‭neem dan gerust zijn mantel, 
‭en verpand die maar aan een lichtzinnige vrouw.

Neem mijn houding, mijn motieven, mijn woorden en mijn daden.


Een herhaling van Spreuken 20 vers 16.

Spreuken 20:16  / NBV
16 ‭Stond iemand borg voor een lichtzinnig mens, 
‭neem dan gerust zijn mantel, 
‭en verpand die maar aan een ander die lichtzinnig is.

Een jaar geleden was ik bij iemand op bezoek die ik niet kende en die duidelijk in geestelijke nood was. Aan het eind van het bezoek vroeg ik of hij nog meer hulp nodig had. Dat was niet het geval. Maar over die vraag heb ik nog wel even goed moeten nadenken. Toen ik dit vers las moest ik terug denken aan dat moment.
Aan de ene kant is het goed om vrijgevig te zijn en niet aan je bezit te hangen. Bezit is een zegen van de Heer en komt Hem in de eerste plaats toe.
Aan de andere kant moet je ook waakzaam zijn. Borg staan voor iemand die lichtzinnig is en alleen maar uit is op het geld dat jij hebt is onverstandig en ruïneert je. Niet doen dus! 
Kijk naar de verloren zoon. Zijn lichtzinnige ‘vrienden’ waren alleen maar uit op z’n geld. Toen dat op was dumpten ze hem en had hij niemand meer. Op dat moment realiseerde hij zich dat er maar één plaats to-be was, bij zijn vader. Beschaamd ging hij die weg terug en vond genade.
Dat is de weg die je mag gaan als je met een verkeerde houding, verkeerde motieven, verkeerde woorden en verkeerde daden een weg gegaan bent die je uiteindelijk geruïneerd heeft. Terug naar de Vader. Daar vind je genade. Terug naar de eerste liefde.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand