Huis

Spreuken 27:8. Waar hoor jij thuis?

8 ‭Een man die wegvlucht van zijn huis 
‭is als een vogel die zijn nest ontvlucht.

Thuis


Kaïn, David, Elia, Jona en de verloren zoon. Voorbeelden van ‘wegvluchters’ die om verschillende redenen wegvluchtten van de plaats waar ze thuis hoorden. 
Dat is ook het eerste wat je moet weten in zo’n geval: Waar is mijn thuis? 
Geestelijk gezien is dat voor mij bij de Heer. Toen Hij mij geroepen heeft en ik antwoordde werd zijn huis mijn huis. Daar wil ik blijven wonen, al de dagen van mijn leven. Een plek waar je veilig en geborgen bent. Waarom zou je dan wegvluchten? Omdat het gras ergens anders groener is? Omdat je ergens anders niet te maken hebt met tegenslag en lijden? Vergeet het maar. De machten van de duisternis willen je het graag laten geloven, maar het is een leugen. Nergens zo’n veilig en geborgen plek dan in het huis van de Heer. Vlucht daar naar toe en blijf daar!
De spreuk doet mij ook denken een al die vaders en moeders die wegvluchten van hun verantwoordelijkheden thuis en het ‘nest’ onbeheerd achterlaten of beheerd door vreemde ‘vogels’. Met pijn in mijn hart moest ik als leerkracht in het basisonderwijs toezien hoe het gezin niet langer de hoeksteen van de maatschappij was en huwelijken in toenemende mate op de klippen liepen, wat ten koste ging van de veiligheid en geborgenheid die onze kinderen nodig hebben om stand te houden in deze wereld. Ik werd de ‘vreemde vogel’ die er in het onderwijs een verantwoordelijkheid bij kreeg: Opvoeden! Daar heb ik nooit aan kunnen en willen wennen. Zorg er dus voor dat je huis een thuis is en blijft voor je kinderen en breng daarvoor de offers die nodig zijn in tijden van tegenslag en lijden. En als de leugen van de boze je probeert duidelijk te maken dat het gras ergens anders groener is, biedt dan weerstand tegen de boze en onderwerp je aan God. Dan zal de boze verdwijnen.

Jakobus 4:7  / NBV
7 ‭Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand