Slaap

Spreuken 20:13. Hoe graag slaap jij?

13 ‭Slaap niet al te graag, dan word je niet arm, 
‭sta vroeg op, dan heb je genoeg te eten.

Ga op weg


Toen ik deze spreuk vanmorgen las moest ik hem even parkeren. De vakantie is net begonnen en ik lag nog heerlijk in mijn bed met de Bijbel geopend. Om 6 uur was ik al wakker. En dan deze spreuk! Ik wil uitslapen! Nog even omdraaien en lekker dommelen? Nee, in deze spreuk had ik even geen zin.
Het is nu middag en ik heb er even over kunnen nadenken. Ik pak vooral de geestelijke les. De aardse les van het werken en je boterham verdienen is wel duidelijk. Werk je niet dat heb je minder te makken en zul je nooit de voldoening hebben van de vrucht van de arbeid.
De geestelijke les haal ik uit de gelijkenis van de 5 wijze en de 5 dwaze maagden.

MattheĆ¼s 25:1-13  / NBG51
1 ‭Dan‭ zal het Koninkrijk‭ der hemelen‭ vergeleken worden‭‭ met tien‭ ‭maagden‭‭, die‭ haar‭ lampen‭ namen‭‭ en uittrokken‭‭, de bruidegom‭ tegemoet‭‭.2 ‭En‭ vijf‭ van‭ haar‭ waren‭‭ dwaas‭ en‭ vijf‭ waren wijs‭.3 ‭Want de‭ dwaze‭ namen‭‭ haar‭‭ lampen‭ mede, maar geen‭ olie‭;4 ‭doch‭ de wijze‭ namen‭‭ olie‭ in‭ haar‭ kruiken‭, met‭ haar‭ lampen‭.5 ‭Terwijl‭ de bruidegom‭ uitbleef‭‭, werden zij allen‭ slaperig‭‭ en‭ sliepen in‭‭.6 ‭En‭ midden in de nacht‭‭ klonk‭‭ een geroep‭: De bruidegom‭, zie‭‭, gaat uit‭‭ hem‭ tegemoet‭‭!7 ‭Toen‭ stonden‭‭ al‭ die‭ ‭maagden‭‭ op en‭ brachten‭‭ haar‭ lampen‭ in orde.8 ‭En‭ de dwaze‭ zeiden‭‭ tot de wijze‭: Geeft‭‭ ons‭ van‭ uw‭ olie‭, want‭ onze‭ lampen‭ gaan uit‭‭.9 ‭Maar‭ de wijze‭ antwoordden‭‭ en zeiden‭‭: Neen‭, er mocht niet‭ genoeg zijn‭‭ voor ons‭ en‭ voor u‭;‭ gaat‭‭ liever‭ naar‭ de verkopers‭‭ en‭ koopt‭‭ voor uzelf‭.10 ‭Doch‭ terwijl ze heengingen‭‭ om te kopen‭‭, kwam‭‭ de bruidegom‭, en‭ die gereed‭ waren, gingen‭‭ met‭ hem‭ de bruiloftszaal‭ binnen‭, en‭ de deur‭ werd gesloten‭‭.11 ‭ Later‭ kwamen‭‭ ook‭ de andere‭ ‭maagden‭‭ en zeiden‭‭: Heer‭, heer‭, doe‭‭ ons‭ open‭‭!12 ‭Maar‭ hij antwoordde‭‭ en zeide‭‭: Voorwaar‭, ik zeg‭‭ u‭, ik ken‭‭ u‭ niet‭.13 ‭Waakt‭‭ dan‭, want‭ gij weet‭‭ de dag‭ noch‭ het uur‭.

Zorg vol voldoende olie en val niet in slaap, maar blijf waakzaam. Olie is het beeld van de Heilige Geest. Die ontvang je wanneer je tot geloof in Jezus komt. Maar dat wil niet zeggen dat je dan vol bent van de Heilige Geest. De 5 dwaze maagden hadden olie, maar niet voldoende. Vervulling is iets waar we ons dagelijks naar mogen uitstrekken. Je ziel en je lichaam stellen onder de leiding van de Geest. De kruik van je wil, je gevoel, je verstand, je doen, je laten, je spreken, je gaan, gevuld met de Heilige Geest. 
Dan ben je klaar om er bij te zijn als Jezus terug komt. 
Zo, daar kan ik wat mee. Ook in deze vakantie. Even heerlijk bijkomen en mijn geestelijke tank weer opvullen. Olie verzamelen om lichtdrager te zijn en te kunnen blijven in deze donkere wereld.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand