Aanvankelijk

Spreuken 20:17. Ga jij voor duurzaam of tijdelijk genot?

17 ‭Gestolen voedsel smaakt aanvankelijk goed, 
‭maar later lijkt je mond gevuld met kiezels.

Vergeef mijn zonden en reinig mij geheel.


Vorig jaar kreeg ik stevige pijnstillers voorgeschreven tegen heftige rugpijn. Kortwerkende, krachtige pijnstillers. Ik merkte al snel dat ze niet alleen pijnstillend waren, maar dat het ook je stemming beïnvloedde. Pijn en zorg verdween. Je kon voor een kort moment de hele wereld aan. Ik was meteen op mijn hoede. Hier moest ik zo snel mogelijk vanaf. Als je niet uitkijkt raak je verslaafd aan zo’n medicijn.
Dit is ook een bekende tactiek van satan. Mensen verleiden tot zonden die een tijdelijk genot geven, maar uiteindelijk destructief werken. De wereld is er vol van met alle leugens, misdaad, verslavingen, ontucht en ga zo maar door. Allemaal tijdelijk genot, gestolen voedsel dat in beginsel goed smaakt, maar uiteindelijk is je mond gevuld met kiezels die alles stuk maken. Dat is beeldend een mensenleven dat beheerst wordt door tijdelijk genot.
Duurzaam genot is alleen te vinden bij God. Jezus heeft ons tijdelijke aardse genot verduurzaamd aan het kruis door de dood te overwinnen en de weg naar eeuwig leven met Hem te openen. De weg uit het tijdelijke genot is de weg van vergeving en reiniging, de weg van bekering. Keer je om naar Hem, vraag vergeving voor al die leugens, misdaad, verslavingen, ontucht en alle andere zonden en laat je reinigen door Hem. Dan krijg je een nieuwe kans, een nieuwe start en is het zaak je leven te laten vullen door duurzame vrede en genot, een leven met Hem. Vraag Hem dan ook je leven te vullen met zijn Geest. Doe je dat niet, dan zul je merken dat de geesten van de duisternis je leven weer gaan vullen met tijdelijk genot en begint het weer van voor af aan. Dat is echt zonde!

Romeinen 5:21-6:2  / NBV
21 ‭Zoals de zonde heeft geheerst en tot de dood heeft geleid, zo moest door de vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige leven leiden, dankzij Jezus Christus, onze Heer.1 ‭Betekent dit nu dat we moeten ‭blijven‭ ‭zondigen‭ om de genade te laten toenemen?2 ‭Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand