Mensenhart

Spreuken 20:5. Wat gaat er in jouw mensenhart om?

5 ‭Wat omgaat in een mensenhart is als diep verborgen water, 
‭iemand met inzicht brengt het naar boven.

Neem mijn houding, mijn motieven



Afgelopen weekend keken we een stukje van een film waarin iemand van uit het niets een einde maakte aan zijn leven. Ogenschijnlijk had hij alles voor elkaar en was hij een gelukkig man. Maar toch! Diep verborgen water leidde tot deze daad.
Het is dus zaak om het water aan de oppervlakte te krijgen voordat het brak en troebel wordt, met alle gevolgen van dien. Hoe doe je dat?

1) Praat er over
Maak van je hart geen moordkuil en praat over wat je bezig houdt. Praat er over met God, praat er over met je partner, praat er over met een goede vriend of vriendin. Dat voorkomt dat jouw leven ‘brak’ en ‘troebel’ wordt en je kapot gaat door al dat piekeren, de stress, de strijd tegen zonde in je leven, de angst en ga zo maar door. Het tijdig praten over wat er in mijn mensenhart omgaat heeft mij al regelmatig in mijn leven behoed voor verder struikelen.

2) Luister en vraag door
Ik ben getrouwd met een vrouw die de kunst verstaat om te luisteren en door te vragen. Die altijd vraagt hoe mijn dag was. Die voor me bid en strijd en wil weten wat er in mijn mensenhart omgaat. Waarom? Omdat ze van me houdt. Houd dus van mensen en leer de kunst te verstaan om naar ze te luisteren en in liefde door te vragen, zodat het diep verborgen water naar boven komt.

God wijst ons in dit alles de weg. Hij is ons voorgegaan. Hij heeft zijn hart vol liefde gedeeld met ons. Jezus is het levende bewijs. Hij is het levende water. Kies je er voor om Hem lief te hebben dan zal Hij de verborgen, levende wateren van zijn hart met jou delen. Waarom? Omdat Hij van je houdt.

1CorinthiĆ«rs 2:9  / NBV
9 ‭Maar het is zoals geschreven staat: ‘Wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bestemd voor wie hem liefheeft.’

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand