Zitten

Nehemia 1:4, HSV

‭4‭ ‭Het gebeurde, toen ik deze woorden hoorde, dat ik ging zitten en begon te huilen. Ik bedreef ‭enkele‭ dagen rouw, terwijl ik voor het aangezicht van de God van de hemel vastte en bad.‭


#Zitten 

Wat grijpt jou aan?


Nehemia stelde een goede open vraag, kreeg een eerlijk antwoord, en dit is zijn reactie. 

  1. Hij ging zitten.
  2. Hij begon te huilen.
  3. Hij rouwde.
  4. Hij vastte.
  5. Hij bad.


Niet meteen plannen maken en in actie komen, maar het eerst laten inwerken in je ziel en vandaar uit God zoeken, om vervolgens in actie te komen.

Ik moet denken aan het boekje van Watchman Nee: Zitten, wandelen, standhouden. Dat is een korte samenvatting van het hele boek Nehemia. Het begint met zitten en je hart richten op God. De gezindheid van Jezus laten inwerken op je ziel.


Mattheüs 9:36-38, HSV

‭36‭ ‭Toen Hij de menigte zag, was Hij innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, zoals schapen die geen herder hebben.‭ ‭37‭ ‭Toen zei Hij tegen Zijn discipelen: De oogst is wel groot, maar er zijn weinig arbeiders.‭ ‭38‭ ‭Bid daarom tot de Heere van de oogst dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitzendt.‭


Binnenkort gaan we, samen met een aantal andere stadsgenoten, tien dagen lang bidden en vasten voor Den Helder, de stad waar ik woon. Afzien van alles wat op zichzelf geoorloofd is, maar nu even moet wijken om ons geheel te geven aan Hem voor een geestelijke opwekking in Den Helder. Voor het aangezicht van de God van de hemel verschijnen om Hem aan te roepen een stad op aarde te bezoeken en aan te raken. Wetend dat wat Hij zei tegen zijn discipelen na Zijn opstanding waar is:


Mattheüs 28:18, HSV

‭18‭ ‭En Jezus kwam naar hen toe, sprak met hen en zei: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.‭


Daarom eerst zitten, bidden en vasten. En wat betreft het huilen en rouwen is mijn gebed dat ik steeds meer met andere ogen naar de mensen ga leren kijken. Dat ik steeds meer de geestelijke nood ga zien en ervaren die er is. Dat ik met dezelfde ontferming bewogen ben als Jezus, over mensen om mij heen die verloren gaan als ze Hem niet leren kennen. Kijken met Zijn ogen. Ik heb daar een lied over geschreven. Luister er maar naar en laat die opwekking in je hart en in de stad maar komen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand