Wijze

Prediker 12:8-12, HSV

‭8‭ ‭Een en al vluchtigheid, zegt de Prediker, alles is vluchtig.‭ ‭9‭ ‭Overigens, Prediker was een wijze: voortdurend onderwees hij het volk in kennis, hij was opmerkzaam en onderzocht, hij stelde vele spreuken op.‭ ‭10‭ ‭Prediker zocht aangename woorden te vinden: het geschrevene is oprecht, woorden van waarheid.‭ ‭11‭ ‭De woorden van wijzen zijn als prikkels en als spijkers, diep ingeslagen door meesters in het verzamelen. Zij zijn gegeven door één Herder.‭ ‭12‭ ‭Wat erbovenuit gaat, mijn zoon, wees gewaarschuwd! Er komt geen einde aan vele boeken te maken, en veel studeren vermoeit het lichaam.‭


#Wijze

Wat zou jij vragen als God je de gelegenheid geeft te vragen wat je van Hem zou willen ontvangen?


De Prediker herhaalt hier in het laatste hoofdstuk de eindconclusie van zijn betoog, die hij al in het eerste hoofdstuk, bij de inleiding, met ons deelde.


Een en al vluchtigheid, zegt Prediker, 

een en al vluchtigheid, alles is vluchtig.”

(Prediker 1:2, HSV)


Dat het leven vluchtig is kan ik op mijn 59-ste wel beamen. Ouderen zeiden het altijd al. Ik geloofde het wel en had nog een leven voor me. Het zal zo’n vaart niet lopen. Dus wel! Het vliegt voorbij als een ademtocht. Elke dag dat je niet de goede keuzes maakt is een verloren dag. Voorgoed voorbij. 

We waren deze week bij de begrafenis van Ton, die 40 jaar gelden de Heer leerde kennen tijdens een ‘Er-is-hoop-actie’. Hij ging de Alpha-cursus doen om de basis van het christelijk geloof te leren. Aan het eind van de cursus werden de deelnemers aangemoedigd om God in gebed te vragen wat ze graag zouden willen vragen aan Hem. Ton stelde een hele goede vraag: Jezus, wat kan ik voor U doen? 

Die vraag heeft Jezus beantwoord. Ton heeft heel veel voor Jezus gedaan. Een leven van dienstbaarheid. Wat een getuigenis.

De Prediker heeft in zijn jonge jaren ook zo’n goed antwoord gegeven, toen God tegen hem zei: ‘Vraag wat ik u geven zal.’


In die nacht verscheen God aan Salomo en zei tegen hem: Vraag wat Ik u geven zal.”

(2Kronieken 1:7, HSV)


Salomo antwoordde:


Geef mij nu wijsheid en kennis, zodat ik voor de ogen van dit volk uitga en inga, want wie zou over dit grote volk van U kunnen rechtspreken?”

(2Kronieken 1:10, HSV)


God gaf wijsheid en kennis aan Salomo en bovendien alle andere dingen waar hij niet om gevraagd had. Het ontbrak hem aan niets!

Hier in Prediker 12 wordt duidelijk wat de kenmerken van die wijsheid zijn:


1) Een wijze onderwijst.

Hij houdt de opgedane kennis niet voor zichzelf, maar geeft die door.


2) Een wijze is opmerkzaam.

Plichtsgetrouw is hij steeds bezig afwegingen te maken en te testen wat hij door onderzoek ontdekt.


3) Een wijze onderzoekt en ontdekt.

Een wijze heeft een onderzoekende houding wat leidt tot ontdekkingen.


4) Een wijze schrijft en deelt.

De opgedane kennis wordt opgeschreven en gedeeld, zodat het beschikbaar blijft voor volgende generaties.


5) Een wijze weet de juiste toon te vinden die mensen raakt.

Aangename woorden die landen bij de toehoorders/lezers.


6) Een wijze is oprecht.

Hij is eerlijk en je weet wat je aan hem/haar hebt.


7) Een wijze spreekt/schrijft woorden die waar zijn.

Niet dat eeuwige gefilosofeer waarvoor vers 12 ons waarschuwt, maar gewoon de waarheid. Zo is het en niet anders. Gods waarheid dus! 


8) Een wijze zet mensen in beweging.

Wat en wijze zegt/schrijft is zo prikkelend dat het een schakelaar omzet in de ‘wil’ van mensen en maakt dat ze in beweging komen.


9) De woorden van een wijze zorgen voor een diepe verankering.

Als diep ingeslagen spijkers blijven de woorden diep verankerd in het denken en geheugen van mensen die de woorden aan het verzamelen zijn. Die tijd en moeite nemen om de woorden te onthouden.


10) Een wijze laat zich voeden door de Herder.

God is en blijft de bron waaruit de wijze steeds weer punt. Daarom ontbreekt het de wijze aan niets.


De HEERE is mijn Herder, 

mij ontbreekt niets.”

(Psalmen 23:1, HSV)


Die komt binnen bij me: ‘Mij ontbreekt niets!’

Dan rest mij niets anders dan Hem te vragen: Vader, wat kan ik voor U doen?




Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand