Slotsom

Prediker 12:13-14, HSV

‭13‭ ‭De slotsom van al wat ‭door u‭ gehoord is, ‭is dit‭: 

‭Vrees God, 

‭en houd u aan Zijn geboden, 

‭want dit ‭geldt voor‭ alle mensen.‭ ‭

14‭ ‭God zal namelijk elke daad 

‭in het gericht brengen, 

‭met alles wat verborgen is, 

‭hetzij goed, hetzij kwaad.‭


#Slotsom 

Wat is jouw slotsom over het leven?


Het slotwoord van de Prediker. In het vluchtige leven hier op aarde, met al die leegte en duisternis, draait het uiteindelijk maar om twee zaken:


  1. Vrees (ontzag voor) God!
  2. Houd je aan Zijn geboden


Dit is een boodschap voor alle mensen, gelovig en niet gelovig. Dezelfde boodschap die Job aan de hele mensheid gaf. 


Job 28:28, BOEK

‭28‭ ‭En dit zegt Hij tegen de hele mensheid: ‘Ontzag te hebben voor de HERE, dat is de ware wijsheid; het vermijden van het kwaad, is inzicht."‭


Als er één was die de leegte, vluchtigheid en duisternis van het leven op aarde tot in zijn botten ervaren heeft, dan is het Job. Zomaar, van het ene moment op het andere, kan je leven totaal op zijn kop staan. Misschien is dat op dit moment in jouw leven het geval. Dan is het zaak dat je vasthoudt aan deze twee hoofdzaken: ontzag voor God en uit de buurt blijven van alles wat te maken heeft met het kwaad. Job heeft het gedaan, wat maakte dat zijn einde zeer goed was. Lees maar:


Job 42:12-17, BOEK

‭12‭ ‭Op die manier zegende de HERE Job aan het eind van zijn leven meer dan Hij aan het begin had gedaan. Want nu bezat hij 14.000 schapen, 6000 kamelen, 1000 span ossen en 1000 ezels.‭ ‭13‭ ‭(13-14) God gaf hem bovendien nog eens zeven zonen en drie dochters. Zijn dochters heetten Jemima, Kezia en Kerenhappuch.‭ ‭14‭ ‭ ‭15‭ ‭Nergens in het land waren zulke mooie vrouwen als de dochters van Job; hun vader gaf hun ieder een stuk van de erfenis, net als hun broers.‭ ‭16‭ ‭Job leefde daarna nog 140 jaar en maakte nog mee dat zijn kleinkinderen en achterkleinkinderen werden geboren.‭ ‭17‭ ‭Tenslotte stierf hij op heel hoge leeftijd en tevreden met zijn leven.‭


Voor ons allemaal komt er een ‘einde’ aan het aardse bestaan. Allemaal, gelovig en ongelovig, komen we voor God te staan en zal daar aan het licht komen hoe jij je leven geleefd hebt. Je verborgen geheimen, je zichtbare goede en kwade daden, alles zal door Hem geoordeeld worden. 

Dan bepalen de twee hoofdzaken die de Prediker en Job benoemen of je de eeuwigheid met of zonder God doorbrengt. Hemel of hel! Laat ik het gewoon maar benoemen zoals het is.

En probeer je uit eigen kracht ontzag te hebben voor God en uit de buurt te blijven van het kwaad, stop daar dan maar snel mee, want dat ga je niet redden. Waar je het wel mee gaat redden is de liefde van en voor God. Die liefde ontvang je wanneer je kiest voor een leven in overgave aan God. Die liefde maakt dat je leeft in ontzag voor God en dat je uit de buurt blijft van alles wat kwaad is.


Johannes 14:21, BOEK

‭21‭ ‭Als iemand Mij gehoorzaamt, blijkt daaruit dat hij van Mij houdt. Wie van Mij houdt, zal ervaren dat mijn Vader ook van hèm houdt. Ik zal van hem houden en hem duidelijk laten zien wie Ik ben."‭


Die liefde is samengevat in één persoon, Jezus Christus. 

Als jij straks voor de troon van God komt te staan is voor Hem maar één ding belangrijk: Zie ik mijn Zoon?

Ziet Hij Zijn Zoon in jou, dan ziet Hij ontzag voor Hem, omdat Jezus zijn leven geleefd heeft in ontzag voor Zijn Vader. 

Ziet Hij Zijn Zoon in jou, dan ziet Hij reinheid, omdat er in Jezus geen kwaad gevonden is. Zelfs Pilatus moest dat erkennen. 

Ziet Hij Zijn Zoon in jou, dan word je niet veroordeeld, omdat Jezus het oordeel gedragen heeft aan het kruis. Het enige wat Hij van je vraagt is: Geloof je dat? 


Johannes 3:18, NBG

‭18‭ ‭Wie in‭ Hem‭ gelooft‭‭, wordt niet‭ veroordeeld‭‭; wie niet‭ gelooft‭‭, is reeds‭ veroordeeld‭‭, omdat‭ hij niet‭ heeft geloofd‭‭ in‭ de naam‭ van de eniggeboren‭ Zoon‭ van God‭.‭


Hiermee beëindig ik mijn zoektocht door Prediker. Mijn slotsom?

Ik heb gehoord en lang geleden richting gevonden in mijn leven door er voor te kiezen te geloven in Jezus. Vandaar uit leef ik mijn leven in ontzag voor God en blijf ik met vallen en opstaan uit de buurt van het kwaad. Zijn sterke hand heeft mij geleid en zal mij leiden tot voor de troon van de Vader. Met Hem ben ik gerust, vol vertrouwen en kan ik de leegte, vluchtigheid en duisternis van dit bestaan aan. Dank U Heer!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand