Gebed

Nehemia 1:5-11, HSV

‭5‭ ‭Ik zei: Och, HEERE, God van de hemel, de grote en ontzagwekkende God, Die het verbond en de goedertierenheid in acht neemt voor hen die Hem liefhebben en Zijn geboden in acht nemen.‭ ‭6‭ ‭Laat Uw oor toch opmerkzaam zijn, en Uw ogen open, om te luisteren naar het gebed van Uw dienaar, dat ik heden dag en nacht voor Uw aangezicht bid voor de IsraĆ«lieten, Uw dienaren. Ik belijd de zonden van de IsraĆ«lieten, die wij tegen U begaan hebben. Ook ik en mijn familie, wij hebben gezondigd.‭ ‭7‭ ‭Wij hebben het grondig bij U verdorven. Wij hebben de geboden, de verordeningen en de bepalingen, die U aan Uw dienaar Mozes geboden hebt, niet in acht genomen.‭ ‭8‭ ‭Denk toch aan het woord dat U Uw dienaar Mozes geboden hebt: ‭Als‭ u ontrouw bent, zal Ik u overal onder de volken verspreiden.‭ ‭9‭ ‭Maar ‭als‭ u zich tot Mij bekeert en Mijn geboden in acht neemt en die houdt-al bevonden uw verdrevenen zich aan het einde van de hemel, vandaar zal Ik hen bijeenbrengen en hen brengen naar de plaats die Ik gekozen heb om daar Mijn Naam te laten wonen.‭ ‭10‭ ‭Zij zijn toch Uw dienaren en Uw volk, dat U verlost hebt door Uw grote kracht en door Uw sterke hand.‭ ‭11‭ ‭Och, Heere, laat Uw oor toch opmerkzaam zijn op het gebed van Uw dienaar, en op het gebed van Uw dienaren, die er vreugde in vinden Uw Naam te vrezen. Doe Uw dienaar vandaag toch slagen en geef hem barmhartigheid bij deze man. Ik was namelijk de schenker van de koning.‭


#Gebed 

Wat zou jij tegen God willen zeggen en aan Hem willen vragen?


Het verslag van Nehemia’s broer heeft zijn inwerking gehad op de ziel van Nehemia, maar nog steeds is het niet de tijd op in actie te komen. Hij richt zijn aandacht op God, zoals David dat deed wanneer zijn ziel (gevoel, wil, verstand) van slag was.


Psalmen 42:5, HSV

‭5‭ ‭ ‭Wat buigt u zich neer, mijn ziel, 

‭en bent u onrustig in mij? 

‭Hoop op God, want ik zal Hem weer loven 

‭voor de volkomen verlossing van Zijn aangezicht.‭


Het gebed van Nehemia leert ons op God te blijven hopen in alle situaties. 


1. Hij gaat met de juiste houding op het fundament staan (5).


Met een diep ontzag voor God vernedert Nehemia zich voor Hem, omdat hij zich ervan bewust is hoe klein hij is ten opzichte van de God van de hemel. Vanuit die positie benoemt hij het fundament waarop hij gaat staan, de belofte van God. Zijn verbond en zijn goedheid voor wie Hem liefhebben en Zijn geboden gehoorzamen. Ooit aan Mozes bekend gemaakt:


Deuteronomium 7:9, HSV

‭9‭ ‭Daarom moet u weten dat de HEERE uw God is. HĆ­j is God, de getrouwe God, Die het verbond en de goedertierenheid in acht neemt voor wie Hem liefhebben en Zijn geboden in acht nemen, tot in duizend generaties.‭


Nehemia gaat, vele generaties verder, op dat verbond staan en wij mogen dat ook doen, omdat we horen bij die duizend generaties en weten dat God in Jezus gezorgd heeft voor een nieuw en beter verbond.


Hebreeƫn 8:10, BOEK

‭10‭ ‭Dit is het nieuwe verbond dat Ik met het volk van IsraĆ«l sluit: Ik zal mijn wetten in hun gedachten schrijven en in hun hart. Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn. (A)‭


Gaan staan op het fundament is voor ons; leven uit deze genade in een leven van voortdurende overgave aan Hem, wetend dat je bij Zijn volk hoort en dat Zijn Woord, wat richting geeft, is opgeschreven in je gedachten en in je hart.


1Petrus 2:9, HSV

‭9‭ ‭Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk ‭priesterschap‭, een heilig volk, een volk dat ‭God Zich‭ tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht,‭


2. Niet ‘ik’ maar ‘wij’ (6).


De basis is gelegd en Nehemia gaat verder met zijn gebed, waarin duidelijk wordt voor wie hij bidt. Hij richt zich op het volk en vandaar uit krijgt hij zelf ook een plaats in het gebed, omdat hij onderdeel is van het volk. 

Alleen als je steeds het plan van God voor ogen houdt ben je in staat om in je gebeden niet de nadruk te leggen op jezelf, maar op Zijn volk, Israƫl en de gemeente, waarvan jij ook onderdeel bent.

Dan ga je beter zorgen voor elkaar en wordt er ook voor jou gezorgd. Daarover gaat Galaten 6. Ik citeer Ć©Ć©n vers.


Galaten 6:10, HSV

‭10‭ ‭Laten wij dus, terwijl wij gelegenheid hebben, goeddoen aan allen, maar vooral aan de huisgenoten van het geloof.‭


3. Belijdenis (6-7).


Als je wilt dat God luistert naar je gebed, dan is het zaak dat je rein voor Hem komt te staan. Zonden staan tussen God en ons in en maken dat Hij niet naar ons luistert.


Johannes 9:31, HSV

‭31‭ ‭En wij weten dat God niet naar zondaars luistert, maar als iemand godvrezend is en Zijn wil doet, naar hem hoort Hij.‭


Daarom belijdt Nehemia de zonden van:

  1. Het volk
  2. Zichzelf
  3. Zijn familie


Daarom is het belangrijk dat wij dat ook doen voor de gemeente, onszelf en onze familie.

4. Gods Woord in het gebed (8-9).

Nehemia kent het Woord van God en gebruikt het ook in zijn gebed, omdat hij weet dat Gods Woord waar is en God altijd doet wat Hij zegt.


Psalmen 119:160, BOEK

‭160‭ ‭Nergens in Uw woord is iets onwaars; alles is de waarheid. Al Uw rechtvaardige geboden zijn eeuwig.‭


Numeri 23:19, BOEK

‭19‭ ‭God is geen man, dat Hij zou liegen; Hij verandert niet van gedachten zoals mensen doen. Heeft Hij ooit iets beloofd zonder Zijn belofte na te komen?‭


Zorg er dus voor dat je het Woord kent, aanvaard, er uit leeft en het gebruikt in je gebeden, gelovend dat Hij doet wat Hij zegt.


5. Steeds terug naar het verlossingswerk van Jezus (10].


Nehemia herinnert God aan hoe Hij het volk verlost heeft. Een goed werk dat Hij begonnen is en in Zijn trouw ook voleindigen zal.

Zo mogen wij in ons gebed gaan staan op het verlossingswerk van Jezus. Wie wij zijn in Hem: geliefd, gezuiverd, geheiligd, zijn kind, verlost, vergeven, hoopvol, bestemd, erfgenaam.


Filippenzen 1:6, HSV

‭6‭ ‭Ik vertrouw erop dat Hij Die in u een goed werk begonnen is, ‭dat‭ voltooien zal tot op de dag van Jezus Christus.‭


6. Je bidt niet alleen.


Je staat er niet alleen voor in je gebeden. Er zijn anderen die met je meebidden, omdat ze dezelfde last ervaren en strijd te strijden hebben. Dat is een grote troost.


1Petrus 5:9, BOEK

‭9‭ ‭Sla zijn aanvallen af door vast op de Here te vertrouwen. Het is een hele troost te weten dat de christenen over de hele wereld hetzelfde moeten doormaken.‭

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand