Vraag

Nehemia 1:2, HSV

‭2‭ ‭dat Hanani kwam, een van mijn broers, hij en mannen uit Juda. Ik vroeg hun naar de Joden die ontkomen waren, die uit de gevangenschap overgebleven waren, en naar Jeruzalem.‭


#Vraag 

Welke vraag gaat jouw helpen (weer) op de kalender van God te komen of er te blijven en aan wie ga je die stellen?


Een bezoek dat het leven van Nehemia op z’n kop gaat zetten, een heel andere richting gaat geven. Geen briefje uit de hemel, bijzondere droom of openbaring, maar een bezoek waar een vraag gesteld wordt die heel wat losmaakt. Hoe gaat het met de Joden die al teruggekeerd zijn uit de ballingschap en hoe gaat het met Jeruzalem?

Zo kan het gaan als je de juiste vragen stelt. Vragen die er werkelijk toe doen. Zoveel ontmoetingen gaan nergens over. ‘Koetjes en kalfjes’ noemen we het. Of met de woorden van de Prediker gezegd: ‘Lucht en ledigheid’.

Geef je ontmoetingen eens wat meer inhoud door goed na te denken over wat je wilt vragen. Daarmee laat je zien wat je in diepste wezen drijft.

Nehemia, die een hoge positie aan het hof bekleedde, had in deze ontmoeting de nadruk kunnen leggen op zijn carrière, zijn promotie kansen, de invloed van het Perzische rijk, zijn eigen familie en vrienden, maar deed dat niet. Voor hem was dat van ondergeschikt belang. Het volk ging hem aan het hart en de toestand van Jeruzalem, daar waar God woonde te midden van zijn volk. De tempel was wel herbouwd, maar er waren flinke bressen geslagen in de muur rondom Jeruzalem. Daar ging de vraag over die Nehemia stelde, omdat Nehemia de kalender van God voor ogen had en niet die van de wereld. Daarom was hij bereid alles op te geven om zijn plaats in die kalender van God in te nemen en te doen wat hij moest doen.

Nu, zoveel generaties later, bestaat de kalender van God en de kalender van de wereld nog steeds en gaat het om de vraag welke kalender voor jou de hoogste prioriteit heeft. Gaat het om de toestand in de wereld of om het volk van God, Israël, en de gemeente, de woonplaats van God? 


Lukas 21:29-30, HSV

‭29‭ ‭En Hij sprak tot hen een gelijkenis: Kijk naar de vijgenboom (Israël) en naar alle bomen.‭ ‭30‭ ‭Zodra ze uitlopen en u ‭dat‭ ziet, weet u uit uzelf dat de zomer al nabij is.‭


1Timotheüs 3:15b, HSV

‭…… het huis van God, dat is de gemeente van de levende God, zuil en fundament van de waarheid.‭


Bekijk je agenda maar eens of houd maar eens de inhoud van jouw ontmoetingen in de gaten, dan kom je er snel genoeg achter wat jouw prioriteit is.

Het stellen van de juiste vraag kan ook jou positioneren op de kalender van God, net als bij Nehemia gebeurde. Ooit, lang geleden - ik heb dit al eerder gedeeld - stelde ik God een vraag die mij positioneerde: ‘Heer, als ik 8 uur per dag ga werken, dan wil ik graag werk doen waarbij ik van U kan getuigen’. Zo ben ik in het onderwijs terecht gekomen en heb ik vele kinderen het evangelie mogen uitleggen. 

Welke vraag gaat jouw helpen (weer) op de kalender van God te komen of er te blijven en aan wie ga je die stellen?


Één ding vraag ik U.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand