Statig

Spreuken 30:29-31. Hoe schrijdt jij voort?

‭29‭ ‭Drie hebben een voorname tred, 
‭vier schrijden statig voort:‭ ‭
30‭ ‭de leeuw-hij is de koning der dieren 
‭en deinst voor niets terug;‭ ‭
31‭ ‭de trotse haan, de bok, 
‭en een koning aan het hoofd van zijn leger.‭

Allerhoogste


Hoe leef jij je leven en wandel je in de wereld waar God je heeft geplaatst? Niet alleen een vraag voor gelovigen, maar ook voor ongelovigen, want het is God aan wie je je leven te danken hebt, of je dat nu gelooft of niet!
De drie dieren van vandaag geven, samen met de koning, antwoord op deze vraag, er vanuit gaande dat je gelooft in de Leeuw van Juda, Jezus Christus, Zoon van God. De Almachtige, Onoverwinnelijke, wiens status bij de machten van de hemelse gewesten bekend is. Hij deinst voor niets terug! Hij is de Allerhoogste!
Hij is mijn Koning. Wij zijn als de trotse haan, of zoals andere vertalingen zeggen; de windhond. De grondtekst geeft aan dat het hier om een onbekend dier gaat. Eigenlijk is dat een mooi beeld van wie wij als kind van God zijn in de ogen van de wereld. Ze zien dat niet en begrijpen het niet. Maar wij zijn trots als een haan op wie we zijn in Christus. ‘s Morgens vroeg beginnen we de dag met het proclameren van zijn grote naam en waag het niet aan de gemeente te komen, want dan krijg je te maken met de trotse haan. Ben jij er één? 
Wij zijn als een windhond. Vlug en snel anticiperen op de wind van de Geest van God. Ben jij er één?
De bok, die voor de kudde uitloopt en ze brengt naar vruchtbare plekken, is de herder die leiding geeft aan de gemeente en/of de ouders die hun kinderen opvoeden en meebouwen aan een hoopvolle toekomst voor ze. Ben jij er één?
De Koning aan het hoofd van het leger heeft het laatste woord, omdat Hij de Allerhoogste is. Wij zullen met Hem dat machtige leger zijn, rijdend op witte paarden, dat voorgoed zal gaan afrekenen met de machten van de duisternis. Tjonge, in reine witte kleren rijden op een wit paard, met Koning Jezus voorop. Ik zie het voor me. Jij ook?

Openbaring 19:11-21, BasisBijbel
‭11‭ ‭Ik zag de hemel opengaan en er kwam een wit paard tevoorschijn. De Ruiter op dat paard wordt ‘Trouw’ en ‘Vol Waarheid’ genoemd. Hij oordeelt en strijdt op een rechtvaardige manier.‭ ‭
12‭ ‭Zijn ogen vlamden als vuur en op zijn hoofd stonden heel veel kronen. Daarop stond een naam geschreven die niemand weet. Alleen Hijzelf weet die naam.‭ ‭
13‭ ‭Zijn kleren waren in bloed geverfd. Zijn naam is: ‘Het Woord van God’.‭
 ‭14‭ ‭En de hemelse legers, gekleed in schone, witte, linnen kleren, volgden Hem op witte paarden.‭ ‭
15‭ ‭Uit zijn mond kwam een scherp zwaard, waarmee Hij de ongelovigen verslaat. Hij zal streng over de volken heersen, als met een ijzeren staf. Hij zal Zelf de druiven uitpersen in de druivenpers van de straf van de Almachtige God.‭ 
‭16‭ ‭Op zijn kleding staat bij zijn bovenbeen zijn naam geschreven: ‘Hoogste Koning en machtigste Heer.’ 
‭‭ 
‭17‭ ‭En ik zag een engel in de zon staan. Hij riep luid tegen alle vogels: "Kom hier! Verzamel je voor de grote maaltijd van God!‭
 ‭18‭ ‭Eet het vlees van koningen, legeraanvoerders, machtige mensen, paarden en ruiters, vrije mensen en slaven, belangrijke mensen en gewone mensen." 
‭‭ ‭19‭ ‭Toen zag ik het beest en de koningen van de aarde. Zij en hun legers waren bij elkaar gekomen om te strijden tegen de Ruiter ‭op het witte paard‭ en zijn leger.‭ ‭20‭ ‭Het beest werd gevangen genomen, samen met de leugen-profeet die namens het beest allerlei wonderen had gedaan. Met die wonderen en leugens had het beest de mensen verleid die zijn merkteken op hun voorhoofd hadden. Dat waren de mensen die zijn beeld aanbaden. Het beest en de leugen-profeet werden levend in een zee van brandende zwavel gegooid.‭
 ‭21‭ ‭De anderen werden gedood door het zwaard dat uit de mond van de Ruiter kwam. En de vogels aten zich vol met hun vlees. 
‭‭
Glorie voor de hoogste Koning en machtigste Heer, Jezus Christus!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand