Geef, geef

Spreuken 30:15-16. Wat wil jij graag hebben?

‭15‭ ‭Er zijn twee soorten bloedzuigers: 
‭de eerste zegt ‘Geef!’, de andere ‘Geef!’ 
‭Drie dingen worden nooit verzadigd, 
‭vier dingen zeggen nooit ‘Het is genoeg’:‭ ‭
16‭ ‭het dodenrijk, een onvruchtbare schoot, 
‭een uitgedroogd stuk land en het vuur, 
‭dat ook nooit zegt ‘Het is genoeg.’‭

Uw liefde leert mij geven.


De bloedzuigers staan voor de hebzucht waarmee elke eerder genoemde generatie is besmet. Een onverzadigbare drang naar meer, terwijl het nooit bevredigt. Als ik niet allert ben en blijf val ik er ook aan ten prooi, gevoelig als ik ben voor kopen en hebben. Wie zegt dan tegen mij: ‘ Het is genoeg!’ Stop met marktplaats! Gooi die app van je telefoon en iPad. Stop met die reclame krantjes! Sticker op de brievenbus. Stop met het begeerlijk kijken naar je naaste. Kijk naar Hem en begeer Zijn rijkdommen. 
Van de geest van deze wereld moet je het in ieder geval niet hebben. Die leidt regelrecht naar het dodenrijk, is onvruchtbaar, droogt je uit en verwoest als vuur. Onverzadigbaar als die is zal deze geest blijven proberen hebzucht in jouw geest te nestelen. Eerst klein, later haast onweerstaanbaar. 
Alleen de Geest van God kan daar verandering in brengen. Die stort de liefde van God uit in je leven en die liefde leert je geven. De Heilige Geest leidt je regelrecht naar het Leven, is vruchtbaar, verkwikt je ziel met levend water en bouwt op. 
Heer, naar dat Leven verlang ik. Laat de vrucht van uw Geest meer zichtbaar worden door mijn leven. Verkwik mijn ziel en gebruik mij om vurig uw Koninkrijk te bouwen. Leer mij te geven, want ……

Handelingen 20:35b NBG
‭Het is‭‭ ‭zaliger‭‭‭ te geven‭‭ dan‭ te ontvangen‭‭.‭

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand