Hand voor de mond

Spreuken 30:32-33. Waarom zeg je wat je zegt en doe je wat je doet?

‭32‭ ‭Als je zo dwaas bent jezelf op de borst te slaan, 
‭denk dan eerst na en houd je hand voor je mond.‭ ‭33‭ ‭Want als je melk slaat, komt er boter, 
‭als je iemand op zijn neus slaat, vloeit er bloed, 
‭als je iemand slaat die woedend is, komt er strijd.‭

Neem mijn houding, mijn motieven, mijn woorden en mijn daden en ik stel ook mijn verlangens onder de leiding van de Geest.


Na alle wijze levenslessen die Agur ons in dit hoofdstuk gegeven heeft, nu het slotstuk. Agur heeft ons meegenomen in het leven op aarde en ons de volgende lessen geleerd:
  • Leer de lasten van het leven als mens op deze aarde te dragen.
  • Zoek ware wijsheid niet bij jezelf of mensen, maar bij God.
  • Leer de Zoon kennen.
  • Investeer in het leren uit en bestuderen van het Woord van God, door de leiding van de Heilige Geest. Zonder daar zelf dingen aan toe te voegen.
  • Stel je levensvragen aan God.
  • Spreek geen kwaad over anderen.
  • Leer de les van de aard van de mens die niet de weg van de Heer gaat.
  • Het is beter te geven dan te ontvangen.
  • Eer je vader en je moeder
  • Bewandel de weg van de Heer.
  • Dien Hem met de gaven van de Geest die je ontvangen hebt en maak het verschil hier op aarde.
  • Geloof in de kracht van het kleine.
  • Verheug je in wie je bent in Christus?
En dan de laatste uit de verzen van vandaag: Hoed je voor hoogmoed en trots! Sla je zelf niet op de borst, want dan verlies je je oorspronkelijke bedoeling en bestemming, zoals melk boter wordt als je het slaat. Je verliest de lieflijke geur van Christus, zoals een neus zijn reuk verliest wanneer je er op slaat en hij volloopt met bloed. Je bent geen vredestichter meer, maar je gedrag wekt ruzie op. Het effect dat je krijgt wanneer je iemand slaat die woedend is: Strijd!
Hoed je dus voor hoogmoed en trots. Pak het bij de kiem aan; je denken. Daar begint alle ellende. Denk goed na over je houding, je motieven, de woorden die je gaat kiezen, je daden en je verlangens. Houd zolang je hand voor je mond, zeker als je een flapuit bent. Je mond is wel een klein lid, maar kan enorm veel verwoesting aanrichten. Haal je hand er pas vanaf als je zeker weet dat de woorden die je spreekt zuiver en oprecht zijn.
Heer, neem mijn houding, mijn motieven, mijn woorden en mijn daden en ik stel ook mijn verlangens onder de leiding van uw Geest.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand