Raad

Spreuken 31:1. Wat is de raad die jouw moeder je gegeven heeft?

‭1‭ ‭Hier volgt onderricht voor koning Lemuël, 
‭de raad die zijn moeder hem gaf.‭

Door uw raadgevingen zal ik mij laten leiden.


Het laatste hoofdstuk van Spreuken. Een moeder aan het woord die haar zoon raadgevingen geeft. Spreuken begint in hoofdstuk 1 met de oproep te luisteren naar de raadgevingen van je vader en moeder. Dit is wat ik er toe over schreef, 22 april 2020: https://lijntjenaarboven.blogspot.com/2020/04/lessen.html

Spreuken 1:8-9, NBV
‭8‭ ‭Mijn zoon, luister naar de lessen van je vader, 
‭verwaarloos niet wat je moeder je leert.‭ ‭
9‭ ‭Hun lessen zijn een sierlijke krans om je hoofd, 
‭ze zijn een ketting om je hals.‭

Dit laatste hoofdstuk maakt het praktisch. Hier is een godvrezende moeder aan het woord. Luister dus! Sla acht op deze woorden! 
Die Lemuël is maar een bofkont met zo’n moeder. Timoteüs was ook zo’n bofkont die gezegend was met een godvrezende moeder èn grootmoeder.

2Timotheüs 1:5-6, NBV
‭5‭ ‭Ik denk vaak aan het oprechte geloof dat je grootmoeder Loïs en je moeder Eunike hadden en dat-daarvan ben ik overtuigd-jij nu ook hebt.‭ 
‭6‭ ‭Daarom spoor ik je aan het vuur brandend te houden van de gave die God je schonk toen ik je de handen oplegde.‭

Ben jij ook zo’n bofkont?
Moeders en vaders, ga dus de weg van de Heer en leer die aan je kinderen en kleinkinderen! In woord en daad. 
Kind, luister naar de raadgevingen van je godvrezende vader en moeder en houd het vuur brandend van de gave die God ook jou gegeven heeft. Ben je het spoor bijster geraakt, keer dan terug en geef zelf ook door wat je is overgeleverd. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand