Bedroefd

Spreuken 25:20. Wat kun jij betekenen voor iemand die bedroefd is?

20 ‭Als je zingt voor iemand die bedroefd is, 
‭is het of je je ontkleedt op een koude dag, 
‭of azijn op loog giet.

Wat ben je bedroefd mijn ziel.


Zo, deze spreuk komt wel even binnen, want zingen doe ik graag. Betekent dit dat een lied van troost zingen bij een uitvaart niet meer kan? Nee, dat is niet de strekking van deze spreuk. Het gaat hier om het zingen van vrolijke liederen. Dat kan en zal in 9 van de 10 gevallen heel ongepast zijn om te doen voor iemand die bedroefd is. Wellicht met alle goede bedoelingen gezongen, maar met een averechtse uitwerking, zoals het ontkleden op een koude dag en het vermengen van azijn met loog duidelijk maakt.
Hoe dan wel te handelen met mensen die bedroefd zijn? Om die vraag te beantwoorden zoomen we in op het lied van vandaag. Woorden van David, waar hij zijn eigen bedroefde ziel aanspreekt en de opdracht geeft zijn hoop te vestigen op God. Mooi hoe David zijn eigen bedroefde ziel aanspreekt. Dat mag en kan je zelf doen als je te maken hebt met droefheid. De droefheid heeft het namelijk niet voor het zeggen, maar jij. Spreek je bedroefde ziel aan en geef hem de opdracht te hopen op God!

Psalmen 42:5 
5 ‭Wat ben je bedroefd, mijn ziel, 
‭en onrustig in mij. 
‭Vestig je hoop op God, 
‭eens zal ik hem weer loven, 
‭mijn God die mij ziet en redt. 
En nu als je te maken hebt met iemand anders die bedroefd is. Hoe handel je dan? David wijst ons de weg in Psalm 43.

Psalmen 43:3  / NBV
3 ‭Zend uw licht en uw waarheid
‭laten zij mij geleiden 
‭en brengen naar uw heilige berg, 
‭naar de plaats waar u woont.

Licht en waarheid zal bedroefde mensen uit die donkere tunnel van droefheid leiden. Licht en waarheid komen samen in de persoon van Jezus Christus. Hij is het Licht van de wereld en Hij is de weg, de waarheid en het leven.

Johannes 8:12  / NBV
12 ‭Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: ‘Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.’

Johannes 14:6  / NBV
6 ‭Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.

Zoek dus samen Jezus in Woord en gebed. Lees samen de beloften uit Gods Woord. Psalm 42 en 43 bieden troost en hulp. Laat het licht van Jezus op deze manier schijnen in de donkere tunnel van droefheid. Hij wil en zal je uit die tunnel leiden en dan, ja pas dan is het juiste moment aangebroken om een vrolijk lied te zingen tot eer van Jezus, Hij die je ziet en redt.

Psalmen 43:4-5  / NBV
4 ‭Dan zal ik naderen tot het altaar van God, 
‭tot God, mijn hoogste vreugde. 
‭Dan zal ik u loven bij de lier, 
‭God, mijn God.
5 ‭Wat ben je bedroefd, mijn ziel, 
‭en onrustig in mij. 
‭Vestig je hoop op God, 
‭eens zal ik hem weer loven, 
‭mijn God die mij ziet en redt.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand