Antwoord

Spreuken 26:4-5. Wanneer en hoe reageer jij op dwaasheid?

4 ‭Antwoord een dwaas niet met dwaasheid, 
‭word niet als hij.5 ‭Antwoord hem naar zijn dwaasheid, 
‭hij moet niet denken dat hij wijs is.

Pas op voor misleiding!


Wat is nu ware wijsheid als het gaat om het antwoorden op wat een dwaas zegt. Kijk ik naar Jezus en hoe Hij omging met de dwaasheid van Farizeeërs en Schriftgeleerden, dan ging Hij zelden met ze in discussie. Maar als Hij het deed waren het doorgaans stevige prikkels die Hij gaf om aan te tonen hoe dwaas ze waren en dat hun dwaasheid zeker geen wijsheid was.

Mattheüs 12:34-35  / NBV
34 ‭Addergebroed! Hoe kunt u iets goeds zeggen terwijl u zelf slecht bent? Waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over.35 ‭Een goed mens haalt uit zijn schatkamer met goede dingen het goede te voorschijn, terwijl een slecht mens uit zijn schatkamer met slechte dingen het slechte te voorschijn haalt.

De twee verzen van vandaag lijken elkaar tegen te spreken, maar vullen elkaar juist heel mooi aan. Aan de ene kant roepen ze je op er voor uit te kijken dat je zelf geen dwaas wordt door steeds in discussie te gaan met dwazen en je te verlagen tot het niveau van hun dwaze discussies waarmee ze denken eer en respect te ontvangen. Het tegendeel is echter waar.
Aan de andere kant is het soms nodig een stevig signaal af te geven om duidelijk te maken hoe dwaas de dwazen zijn. Paulus doet dat in 2 Corinthiërs 11 en 12.

2Corinthiërs 11:1  / NBV
1 ‭U staat me wel toe dat ik een beetje dwaas doe. Daar hebt u vast geen bezwaar tegen.

2Corinthiërs 11:16-17  / NBV
16 ‭Nogmaals, laat niemand denken dat ik een dwaas ben. Maar mocht u dat toch denken, accepteer me dan ook als een dwaas en sta me toe dat ook ik eens opschep over mezelf.17 ‭Want wat ik nu ga zeggen komt niet van de Heer, het is de grootspraak van een dwaas.

Soms is het dus wel nodig om dwaasheid te beantwoorden. Paulus doet dat door zich zelf bewust als een dwaas te gedragen om een duidelijke prikkel te geven. Er is wijsheid voor nodig om te weten wanneer je beter kunt zwijgen en wanneer je juist moet spreken en hoe je dat dan moet doen.
Een paar weken geleden werd ik er bij bepaald dat ik niet langer moest zwijgen over de dwaasheid waarmee ook wij geconfronteerd worden en heb ik het lied ‘Pas op voor misleiding’ geschreven en openbaar op YouTube gezet. Binnenkort zal ik een filmpje posten waarin ik de Bijbel laat spreken over de tijd waarin we nu leven en waar dit allemaal naar toe gaat. Waarom? Omdat ik niet langer wil zwijgen, maar de dwaasheid wil beantwoorden met het Woord van God. Woorden van wijsheid.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand