Berekenend

Spreuken 23:6-8. Wat doe jij met de dubbele agenda’s in jouw leven?

6 ‭Ga niet aan tafel bij een gierigaard, 
‭laat je niet verleiden door zijn lekkernijen.7 ‭Hij is door en door berekenend. 
‭Zegt hij: ‘Tast toe, ‘dan meent hij er niets van.8 ‭Wat hij je voorzet, braak je uit, 
‭je vriendelijke woorden zijn aan hem verspild.

Neem mijn houding, mijn motieven, mijn woorden en mijn daden en ik stel ook mijn verlangens onder de leiding van uw Geest.


Verborgen agenda’s, we kennen ze allemaal bij tijd en wijle weleens. In de Spreuk van vandaag gaat het over gierigaards. Ze zijn uiterlijk vriendelijk, spontaan en blij om je te zien en te ontvangen voor het eten. Van binnen echter menen ze daar niets van. Ze zien je liever gaan dan komen en besteden hun tijd liever aan het verdienen en sparen van geld, berekenend als ze zijn.
Waar wij zulke dubbele agenda’s vaak niet doorzien, doorziet God ze wel. Hij kent je werkelijke houding, motieven en verlangens. Hij weet wat er achter je woorden en daden schuil gaat en weegt het allemaal mee in het besluit wat Hij door zijn Geest in jouw leven wil en zal uitwerken. 

Hebreeën 12:4-6  / NBV
4 ‭U hebt in uw strijd tegen de zonde uw leven nog niet op het spel gezet.5 ‭Kennelijk bent u de bemoediging vergeten die tot u als tot kinderen wordt gericht: ‘Mijn zoon, je mag een vermaning van de Heer nooit terzijde schuiven en nooit opgeven als je door hem terechtgewezen wordt,6 ‭want de Heer berispt wie hij liefheeft, straft elke zoon van wie hij houdt.’

Ik ken de zondige verborgen agenda’s die op de loer liggen in mijn denken en dank God dat Hij mij in zijn grote liefde vermaant, terechtwijst, berispt en bestraft heeft en dat zal blijven doen op de momenten dat ik besluit ze binnen te laten in mijn denken. Er uit met die dode werken! Zorg dat ze uit het verborgene van je denken komen door het te bespreken met iemand die je vertrouwt en die de weg van de Heer gaat. Dat zal je zeker helpen om verdere stappen te zetten. De kracht gaat er daarmee voor een groot deel vanaf. Helemaal als je daarnaast ook het volgende gebed bidt:

‘Neem mijn houding Heer, mijn motieven, mijn woorden en mijn daden en ik stel ook mijn verlangens onder de leiding van uw Geest.’

De Geest dood de werken van de dubbele agenda’s in jouw leven. Hij weet er raad mee!

Romeinen 8:13b  / NBV
13 Als u echter uw ‭zondige‭ ‭wil‭ doodt door de Geest, zult u leven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand