Verfoeien

Spreuken 16:12. Hoe groot is jouw weerstand tegen goddeloosheid?

12 ‭‭Koningen verfoeien goddeloosheid, 
‭rechtvaardigheid schraagt hun troon.‭ 

Welzalig de man die niet wandelt in de raad der goddelozen.


Salomo laat door deze spreuk zien dat hij de lessen van zijn vader, Koning David, ter harte genomen heeft. Een koning die niet rechtvaardig regeert, zoals God het wil, heeft geen stevige basis voor zijn koningschap. De Basisbijbel verwoord deze spreuk als volgt:

Spreuken 16:12  / BasisBijbel
12 ‭‭Een koning moet onrechtvaardigheid haten. 
‭Want alleen rechtvaardigheid is een stevige basis voor het koningschap.‭ 

Koning David spreekt in Psalm 139 over dit ‘haten’. Psalm 139, die door velen gekoesterde psalm over God die je doorgrondt, kent en duidelijk maakt dat je er mag zijn, omdat je door Hem wonderbaar mooi geweven bent in de schoot van je moeder. We houden allemaal van deze psalm en bezingen hem graag. Maar dan, temidden van deze mooie woorden ineens vers 19-22:

Psalmen 139:19-22  / NBV
19 ‭‭God, breng de zondaars om, –
‭ weg uit mijn ogen, jullie die bloed vergieten–‭ 20 ‭‭ze spreken kwaadaardig over u, 
‭uw vijanden misbruiken uw naam.‭ 21 ‭‭Zou ik niet haten wie u haten, ‭HEER‭, 
‭niet verachten wie tegen u opstaan?‭ 22 ‭‭Ik haat hen, zo fel als ik haten kan, 
‭ze zijn mijn vijand geworden.‭ 

Dit zie je niet terug in al die mooie liederen die geschreven zijn over Psalm 139, maar ze horen er wel degelijk bij. Toen ik Psalm 139 jaren geleden op muziek zette heb ik lang nagedacht over het wel of niet opnemen van deze verzen in de tekst. Uiteindelijk heb ik besloten het wel te doen. Waarom? 
Omdat zonde, wat voortkomt vanuit goddeloosheid, stukmaakt wat God zo wonderlijk mooi gemaakt heeft. Daarom die felheid van David en zijn gebed daarna, waarmee hij Psalm 139 afsluit. Hij weet namelijk als geen ander hoe zonde het oorspronkelijke plan van God met je leven kan vernietigen. En hij kent ook de grote genade van God die dat weer in orde kan en wil maken. Weet en ken jij dit ook? Laat Psalm 139:23-24 een blijvend gebed zijn in je leven hier op aarde.

Psalmen 139:23-24  / BasisBijbel
23 ‭‭God, ik wil dat U alles van me weet. 
‭Kijk in mijn hart, onderzoek mijn gedachten.‭ 24 ‭‭Zeg het me als ik iets verkeerds doe, 
‭en help me om weer te leven zoals U het wil.‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand