Mijden

Spreuken 16:17. Wat doe jij om je leven te beschermen?

17 ‭‭Wie oprecht is, mijdt de weg van het kwaad, 
‭wie zijn weg in het oog houdt, beschermt zijn leven.‭ 

Bij de Allerhoogste ben je veilig.


Wat doe jij om je leven te beschermen? In Amerika kopen ze wapens. Jongeren in Nederland zorgen dat ze een mes op zak hebben en menen beschermd te zijn. Het tegendeel is waar. De onveiligheid neemt alleen maar toe.
Uiteindelijk is de beste remedie om het kwaad zelf te mijden en de weg die je gaat goed in het oog te houden. In de tijd dat ik nog voor de klas stond en les gaf aan groep 8, besteedde ik veel aandacht aan de voorbereiding op het gaan naar het Voortgezet Onderwijs. Één van de zaken die ik de leerlingen op het hart drukte was dat ze hun vrienden zorgvuldig moesten kiezen. Mijd ‘vrienden’ die je op het verkeerde pad brengen en zoek vrienden met wie je samen het juiste pad kunt bewandelen. 
En als je gelooft dat Jezus dé weg, dé waarheid en hèt leven is, zorg er dan voor dat je vrienden kiest die die weg ook willen bewandelen. Daarom is het zo belangrijk dat er plekken en gelegenheden zijn waar deze jongeren elkaar kunnen ontmoeten om vriendschappen op te bouwen. Zo groeien ze op in een beschermde omgeving, weg van diegenen die het kwaad niet willen mijden en duistere wegen bewandelen. 
Kies je vrienden dus zorgvuldig. Een advies voor jong en oud. 
Wie mijn grootste vriend is? Jezus natuurlijk. Bij Hem wil ik graag zijn. Onder de bescherming van de Allerhoogste ben je echt goed beschermd. Ook dat gaf ik mee aan al die kanjers uit groep 8. En vandaag geef ik dat jou mee. Kijk maar:







Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand