Hooghartig

Spreuken 16:5. Hoe kun je leren nederig te zijn?

5 ‭‭De ‭HEER‭ verafschuwt hooghartige mensen, 
‭ze worden hoe dan ook gestraft.‭ 

Ik zet mijn trots en eergevoel op zij.


Een ernstige waarschuwing om hoogmoed en trots geen wortel te laten schieten in je leven. Jakobus schrijft er het volgende over:

Jakobus 4:6-7  / NBV
6 ‭‭maar de genade die hij schenkt is nog groter.’ Daarom staat er: ‘God keert zich tegen hoogmoedigen, maar aan nederigen schenkt hij zijn genade.’‭ 7 ‭‭Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.‭ 

De grondhouding van de duivel is hoogmoed en trots. Hij wilde zich verheffen boven God, maar kwam tot de ontdekking dat niemand dat kan. 
Paulus had een doorn in zijn vlees, zodat hij zich niet verheffen zou.

2Corinthiërs 12:7  / NBV
7 ‭‭niet op grond van de uitzonderlijke openbaringen die ik heb gekregen. Om te verhinderen dat ik mezelf zou verheffen, werd mij een doorn in het vlees gestoken: ik word gekweld door een engel van Satan.‭ 

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar zelf heb ik in mijn leven veel last van de strijd tegen hoogmoed en trots. Steeds moet ik waakzaam zijn en blijven. En ik weet zeker dat ik hierin niet alleen sta. Het is een wapen van satan om mensen weg te houden van God. Sta niet gek te kijken als God je door de leerschool van nederigheid laat gaan, om af te rekenen met iedere vorm van hoogmoed en trots.
Wil je worden als Jezus, dan zul je moeten leren om nederig te zijn.

Mattheüs 11:29  / NBG51
29 ‭‭neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen;‭ 

Leer van Jezus om zacht van gemoed te zijn/worden en nederig van hart. Dan zal je ziel rust vinden.
Ik sluit af met een belofte uit de bergrede. De leerschool van Jezus.

Mattheüs 5:3  / NBV
3 ‭‭‘Gelukkig wie ‭nederig‭ ‭van‭ ‭hart‭ zijn, 
‭want voor hen is het koninkrijk van de hemel.‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand