Tevreden

Spreuken 14:30. Hoe tevreden ben jij?

30 ‭‭Een tevreden geest geeft een goede gezondheid, 
‭jaloezie knaagt aan je botten.
‭‭ 
Jezus, U bent meer dan genoeg voor mij.


Een tevreden geest, zegt de NBV. Een zachtmoedig hart, zegt de NBG. Een gezond hart, zegt de Statenvertaling. Ga je uit van het tegenovergestelde van jaloers, dan lijkt ‘tevreden’ een goede vertaling. Wat zegt de grondtekst?

04832 ‭אפרמ‭ marpe’,   zn‭
‭‭van 07495 TWOT – 2196c‭
‭‭1) gezondheid. genezing, medicijn‭
‭‭   1a) genezing, medicijn‭
‭‭   1b) gezondheid, voordeel, geluid‭
‭‭   1c) herstel‭
‭‭       1c1) onherstelbaar, ongeneselijk (met ontk)

Een hart en/of geest dat gezond is, genezen van de macht van de zonde door het beste medicijn, het vergoten bloed van Jezus Christus, is een hart/geest die tevreden is en dat werkt door in je hele lichaam. Jezus, uw werk in mijn hart en in mijn geest is meer dan genoeg voor mij. Ik ben een tevreden mens.

Ezechiël 11:19-20  / BasisBijbel
19 ‭‭Ik zal hun hart veranderen. Daardoor zullen ze Mij weer met hun hele hart willen dienen. Ik zal hun een nieuwe geest geven. Hun hart dat zo hard en zo koud is als steen, zal Ik uit hen weghalen. En Ik zal hun een warm, zacht hart geven.‭ 20 ‭‭Dan zullen ze met hun hele hart willen gehoorzamen aan mijn wetten en leefregels. Ze zullen mijn volk zijn en Ik zal hun God zijn.‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand