Herkennen

Spreuken 14:33. Wat zijn de kenmerken van Gods wijsheid in de geest van een mens?

33 ‭‭In de geest van een verstandig mens is wijsheid, 
‭zelfs onder dwazen wordt zij herkend.

Openbaar de Vader.


Herkennen mensen in jou de wijsheid die hier genoemd wordt? Wijsheid in de geest van een verstandig mens! Hoe komt die wijsheid daar? Om dat te kunnen doorgronden is er een belangrijk principe dat je moet begrijpen. Het betreft de geest van de mens. Ezechiël legt het uit in hoofdstuk 36. Een paar blogs geleden heb ik het ook al geciteerd.

Ezechiël 36:26-27  / NBV
26 ‭‭Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven.‭ 27 ‭‭Ik zal jullie mijn geest geven en zorgen dat jullie volgens mijn wetten leven en mijn regels in acht nemen.‭ 

De geest van de mens is het centrum van waaruit de regie over je lichaam en ziel gevoerd wordt. Van nature ligt die regie bij de mens zelf, bij je eigen ‘ik’ en is wijsheid iets wat vanuit dat ‘ik’ zichtbaar moet worden. De geschiedenis leert ons echter dat de wereld van die wijsheid niet beter wordt. Wat onder andere uit het ‘ik’ van elk mens voortkomt is zonde. Dat zijn alle zaken die je doet, denkt en zegt en maken dat je het doel mist waarvoor je gemaakt bent. Een leven in verbondenheid met God

Romeinen 3:23  / NBV
23 ‭‭Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God;‭ 

Het volk van God liet dat ook zien en daarom dat Ezechiël kwam met deze profetische woorden die zijn vervulling hebben gekregen in het verlossingswerk van Jezus. Een levend hart (God de regie) in plaats van een versteend hart (zonde de regie). Een geest waar niet het eigen ‘ik’ de regie heeft, maar de Heilige Geest. Een verstandig mens zet de deur van zijn leven open voor de Heilige Geest.
Zie het als een huis. De oorspronkelijke eigenaar, de zondemacht, is onteigend door het verlossingswerk van Jezus. De nieuwe eigenaar, God, stuurt zijn Geest, de Heilige Geest, om de boel flink op te ruimen, schoon te maken en opnieuw in te richten. Die nieuwe inrichting is de wijsheid waarover in deze Spreuk gesproken wordt. Paulus maakt het zichtbaar in Galaten.

Galaten 5:22-23  / NBV
22 ‭‭Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof,‭ 23 ‭‭zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.‭ 

Wil je dat deze wijsheid zichtbaar en herkenbaar wordt in je leven? Laat je levenshuis dan onteigenen en de Heilige Geest zijn werk doen. Niet je eigen ‘ik’ die de regie heeft, maar Jezus.

Galaten 2:19-20  / NBV
19 ‭‭Want ik ben gestorven door de wet en leef niet langer voor de wet, maar voor God. Met Christus ben ik gekruisigd:‭ 20 ‭‭ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven.‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand