Overvloed

Spreuken 15:2. Hoe kom je aan een overvloed van kennis?

2 ‭‭Uit de woorden van de wijzen spreekt een overvloed aan kennis, 
‭uit de mond van dwazen komt alleen maar dwaasheid.‭ 

Overvloedig geef ik U.


Door een overvloed aan kennis ga je woorden van wijsheid spreken. Dat staat er wanneer je de eerste regel van deze Spreuk omkeert. Dat is zeker waar. Ik ken mensen die door opleidingen, trainingen en cursussen zich vaardig gemaakt hebben in het spreken van wijze woorden. Het tegengestelde zie ik ook. Mensen die ondanks hun goede opleidingen, trainingen en cursussen en al de kennis die ze daarin vergaard hebben, woorden van dwaasheid spreken. Is er dan een ‘kennis’ die alleen maar leidt tot het spreken van wijze woorden en waar is die leerschool?
Dan gaan we terug naar de bron waarvandaan Salomo, de schrijver van de Spreuken, zijn wijsheid vandaan had. Die bron is God. In de leerschool dus bij God! En in die leerschool maakt het niet uit wat je IQ is of welke vooropleiding je gedaan hebt. Je mag komen zoals je bent. De Bijbel is het lesmateriaal en de Heilige Geest is je leraar en Hij zal je alles te binnen brengen wat nodig is om wijze woorden te spreken.

Johannes 14:26  / NBV
26 ‭‭Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand