Vrijgevig

Spreuken 11:24-27. Hoe vrijgevig ben jij?

24 ‭‭Wie vrijgevig is, wordt almaar rijker, 
‭wie gierig is, wordt arm.
‭‭ 25 ‭‭Een gulle gever zal gedijen, 
‭wie te drinken geeft, zal te drinken krijgen.
‭‭ 26 ‭‭Wie zijn graan vasthoudt, wordt door het volk vervloekt, 
‭wie het verkoopt, wordt gezegend.
‭‭ 27 ‭‭Wie het goede zoekt, zal waardering vinden, 
‭wie het kwade zoekt, wordt door het kwaad getroffen.

Jezus, alles geef ik U.



‘Geven’ staat centraal vandaag. Hoe vrijgevig ben jij? Hoe belangrijk is geld voor jou en bepaalt het je welzijn en wel voelen? Regelmatig kom ik er achter dat geld en bezit me teveel in beslag neemt. Vooral als ik weer eens rond hang op marktplaats. Er aan vast zit ik niet, maar invloed heeft het zeker. 
Ik ben opgevoed in een kerkelijke cultuur van het geven van tienden. Daar werd altijd toe opgeroepen en dat deed je gewoon. Maleachi 3:10 kwam dan steeds weer voorbij.

Maleachi 3:10  / NBV
10 ‭‭Stel mij maar eens op de proef–zegt de ‭HEER‭ van de hemelse machten. Breng alle tienden naar mijn voorraadkamer, zodat er voedsel in mijn tempel is, en zie dan of ik niet de sluizen van de hemel voor jullie open en zegen in overvloed op jullie land laat neerdalen.‭ 

Braaf heb ik jarenlang tienden gegeven vanuit dit principe, tot ik me meer bewust werd van wat er in 2 Corinthiƫrs 9 over gezegd wordt.

2CorinthiĆ«rs 9:6-7  / NBV
6 ‭‭Bedenk dit: wie karig zaait, zal karig oogsten; wie overvloedig zaait, zal overvloedig oogsten.‭ 7 ‭‭Laat ieder zoveel geven als hij zelf besloten heeft, zonder tegenzin of dwang, want God heeft lief wie blijmoedig geeft.‭ 

Geven met een blijmoedig hart, zonder tegenzin of dwang, maar uit liefde voor God en je naaste. Dan is een tiende deel een mooie richtlijn, maar zul je ontdekken dat je regelmatig meer gaat geven. Dus vandaag de oproep om met een blijmoedig hart vrijgevig te zijn, gul te geven, te verkopen en het goede te zoeken. Kijk dan maar eens wat er uit die sluizen van de hemel komt aan zegen en overvloed en heb vertrouwen. Misschien is die zegen en overvloed er allang gekomen en zie je het niet, omdat je je blindstaart op geld en bezit. Dan bid ik dat God je ogen er voor zal openen.
‭‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand