Onderricht

Spreuken 12:1. Waarom houd jij er wel/niet van om onderricht te worden door God?

1 ‭‭Wie van onderricht houdt, houdt van kennis, 
‭wie berispingen haat, is dom.

Iedere dag kneden uw handen mijn leven als klei.


Weer zo’n tekst die naar mijn mening veel te ‘lief’ vertaald is in de NBV. ‘Onderricht’ doet mij denken aan onderwijs, naar een goede Bijbelstudie of preek luisteren of de Bijbel zelf bestuderen. In de NBG wordt voor hetzelfde woord echter ‘tucht’ gebruikt, wat me op een heel ander spoor zet. Om te weten waar het werkelijk om gaat ben ik weer in de grondtekst gedoken. Daar betekent het woord:

‭‭1) discipline, tuchtiging, terechtwijzing‭
‭‭   1a) kastijding, terechtwijzing‭
‭‭   1b) tuchtiging‭

Dan lijkt mij de NBG daar het dichtst bij te zitten. Natuurlijk kan goed onderwijs, het luisteren naar een goede Bijbelstudie en/of zelfstudie leiden tot discipline, tuchtiging en terechtwijzing. Het gaat er hier in Spreuken echter over of je er van houdt dat God je discipline bijbrengt, je tuchtigt en terechtwijst. Als dat zo is, dán houd je van goed onderwijs, een goede Bijbelstudie en/of zelf de Bijbel bestuderen, kennis dus. Waarom? Omdat je geen domoor wilt zijn en graag rein en zuiver dicht in de nabijheid van God wil leven, omdat je van Hém houdt. Daarom houd ik er van dat Hij mijn leven iedere dag kneed als klei en start ik ook deze dag met het lezen van de Bijbel. Jij ook?

‭‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand