Vrede

Spreuken 12:20-21. Wat is vrede en ervaar jij die?

20 ‭‭Wie kwaad smeden, zijn een en al bedrog, 
‭vreugde wacht wie vrede zoeken. 
‭‭ 21 ‭‭De rechtvaardige wordt niet door onheil getroffen, 
‭goddelozen worden bedolven onder ellende.

Laat uw vrede heersen in mijn hart.


‭‭ In de verzen van vandaag werd ik gepakt door het zinnetje: ‘Vreugde wacht wie vrede zoeken’. De vrede waarover hier gesproken worden is niet de vrede dive de wereld geven kan. In de grondtekst betekent het woord vrede (shalom):

1) volledigheid, welzijn, welstand, vrede‭
‭‭   1a) volledigheid (van getal)‭
‭‭   1b) gezondheid, veiligheid (van lichaam)‭
‭‭   1c) welzijn, voorspoed‭
‭‭   1d) vrede, rust, tevredenheid‭
‭‭   1e) welbevinden, vriendschap‭
‭‭       1e1) in menselijke betrekkingen‭
‭‭       1e2) t.o.v. God, vooral in verbonds–verhouding‭
‭‭   1f) vrede (tegenover oorlog)‭
‭‭   1g) vredig (bn)‭

Loop ze maar eens langs en kijk naar de wereld om ons heen en je eigen leven. Dit is geen vrede die de wereld geven kan. Op dit moment is het mijn gezondheid, het volgende moment de onrust, dan staat er weer een vriendschap onder druk of leveren we in wat betreft ons welzijn. Om maar niet te spreken over die landen waar het leed zoveel malen groter is dan hier. Nee, deze volmaakte vrede zien we niet in de wereld. Dan houd ik me vast aan de woorden ‘vreugde wacht’. Ik zie uit naar een wereld die komen gaat en waar deze volmaakte vrede wel zal heersen. En die gaat komen wanneer Jezus terugkomt.
Tot die tijd verheug ik me in het feit dat God deze vrede heeft uitgestort in mijn hart en in elke hart dat naar Hem uitgaat. Wat de omstandigheden ook zijn, ik wil blijven zoeken naar die vrede, me niet ongerust maken en de moed niet verliezen. Heer, laat die vrede heersen in mijn hart.

Johannes 14:27  / NBV
27 ‭‭Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.‭ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand