Verkondigen

Romeinen 10:14-17. Verkondig jij Jezus? Hoe doe je dat? -- Karsten van Deutekom (@KvanDeutekom)

14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze over hem horen als hij niet verkondigd wordt? 15 En hoe kan iemand verkondigen als hij niet is uitgezonden? Het is zoals geschreven staat: ‘Welkom zijn zij die goed nieuws verkondigen.’(1) 16 Toch hebben slechts weinigen aan het evangelie gehoor gegeven, want Jesaja vraagt: ‘Heer, heeft iemand geloofd wat wij hebben gezegd?’ 17 Dus door te luisteren komt men tot geloof, en wat men hoort is de verkondiging van Christus.
Het was een nacht ergens in 1986. Ik droomde:  "Handelingen 6:4". De volgende ochtend stond ik op, pakte mijn Bijbel en las de tekst zonder van te voren te weten wat er stond. Er staat het volgende:
terwijl wij ons zullen wijden aan het gebed en aan de verkondiging van het woord van God.’
Het heeft mijn leven tot nu toe richting gegeven. Is dit de verkondiging die hier bedoeld wordt in Romeinen 10? Ik geloof het niet. In Handelingen was er sprake van een speciale bediening van de apostelen. Als het gaat om de verkondiging van de heilsboodschap van Jezus, dan geldt dat voor ons allemaal. In Handelingen 1:8 staat dat we de Heilige Geest ontvangen hebben om een getuige te zijn in onze directe omgeving, in ons land en tot het uiterste der aarde. Lees je de Handelingen verder, dan ontdek je dat dit zichtbaar wordt in daad en in woord. Dat is voor mij ook verkondigen. Door je leven laten zien wie Jezus is en de gelegenheden die je hebt om in woorden te getuigen van Jezus pakken. Met de woorden van de spreker van afgelopen zondag gezegd: "Ontvang je van God een lied, zing hem dan."

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand