Boodschap

Romeinen 10:18-21. Heb jij de boodschap begrepen en/of wordt jouw boodschap begrepen? -- Karsten van Deutekom (@KvanDeutekom)

18 Maar dan is mijn vraag: hebben ze de boodschap soms niet gehoord? Natuurlijk wel, want er staat: ‘Hun roep klinkt over heel de aarde, hun woorden tot de uiteinden van de wereld.’ 19 Maar dan vraag ik weer: heeft Israël de boodschap niet begrepen? Welnu, Mozes zegt al: ‘Ik zal jullie afgunstig maken op een volk dat geen volk is, ik daag jullie uit met een volk zonder verstand.’ 20 En bij Jesaja staat zelfs: ‘Ik heb me laten vinden door wie mij niet zochten, ik heb me bekendgemaakt aan wie niet naar mij hebben gevraagd.’ 21 Maar bij Jesaja staat over Israël: ‘Heel de dag heb ik mijn handen uitgestrekt naar mijn ongehoorzaam en opstandig volk.’

Al heel vroeg in mijn leven is deze boodschap verkondigd. Ik ben opgegroeid met ouders die de boodschap begrepen hadden en hem geloofden. Dat gaven ze door aan hun kinderen. Rond mijn 4e levensjaar ben ik deze boodschap gaan geloven, als een kind dat zonder reserves aanvaard wat hem verteld wordt door liefhebbende ouders en mensen daar omheen. Begreep ik de bodschap toen al? Nee, zeker niet! Dat kwam pas aan het eind van mijn tienertijd toen ik ontdekte dat het God er om ging dat ik de boodschap niet alleen aanvaarden zou, maar er ook uit zou leven. Dat was een ommekeer die leidde tot mijn doop en het stukje bij beetje steeds beter gaan begrijpen en doorleven van de betekenis van deze boodschap. Een levenslang proces wat pas afgerond wordt wanneer ik voor Hem sta als het leven hier op aarde ophoud. Dan zal ik de boodschap in zijn volheid begrijpen.

12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 13 Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde. (1Cor. 13)

Daarmee kom ik weer terug bij de start. Het begon met liefhebbende ouders, familieleden en anderen uit de gemeente. Dat gaf mij als kind de zekerheid dat deze boodschap het aanvaarden waard was. Ik doe daarom de oproep om van onze kinderen te houden, zodat ook zij  de boodschap op jonge leeftijd al zullen aanvaarden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand