Bekering

Romeinen 11:12-15. Wat voor gevolgen zal het hebben als Israël zich bekeert en wat houdt die bekering in? -- Karsten van Deutekom (@KvanDeutekom)

12 Maar als hun overtreding al een rijke gave voor de wereld is en hun falen een rijke gave voor de heidenen, hoeveel rijker zal dan de gave zijn wanneer zij zich allen hebben bekeerd. 13 Ik spreek nu tot degenen onder u die uit heidense volken komen. Zeker, ik ben een apostel voor de heidenen, maar ik schat mijn taak juist dáárom zo hoog 14 omdat ik hoop afgunst bij mijn volksgenoten op te wekken en een deel van hen te redden. 15 Als God de wereld met zich heeft verzoend toen hij hen verwierp, wat zal hij dan, wanneer hij hen opnieuw aanvaardt, anders teweegbrengen dan hun opstanding uit de dood?

Laten we beginnen bij het laatste deel van de vraag. Bekering van Israël houdt in dat ze Jezus aanvaarden als de Messias, de Zoon van God. Aanvaarden dat je niet bij God hoort door de goede werken die je doet, maar door te geloven dat God eeuwig leven geeft aan diegenen die in Jezus geloven. Lees Johannes 3:16 maar.
In vers 15 wordt dan gezegd dat het gevolg zal zijn dat ze uit de dood zullen opstaan. Dit kun je figuurlijk zien in de betekenis van de grote ommekeer die het teweeg zal brengen voor Israël, maar ook letterlijk. De Bijbel leert ons namelijk dat de wederkomst van Jezus in relatie staat tot de bekering van Israël. Bestudeer dat maar eens (Daniël 9 en Zacharia 12-13). En wanneer Jezus terug komt gaat dat gepaard met een wonderbaarlijke opstanding uit de dood. Daarover kun je meer lezen in 1 Thessalonisensen 4 vanaf vers 13. Zou Paulus deze gebeurtenis bedoelen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand