Verantwoorden

Romeinen 14:5-12. Hoe verantwoord jij je als je voor de rechterstoel van God komt te staan? -- Karsten van Deutekom (@KvanDeutekom)

5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer. 9 Want Christus is gestorven en weer tot leven gekomen om te heersen over de doden en de levenden. 10 Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, 11 want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ 12 Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.

Dat moet toch een moment zijn, dat je voor de rechterstoel van God komt te staan! Het is sowieso de vraag of je zoveel heerlijkheid en macht wel kunt verdragen. En dan moet ik me ook nog verantwoorden! Gelukkig heb ik altijd braaf de christelijke feesten gevierd, heb ik geprobeerd om dagelijks de Bijbel te lezen en te bidden - oeps, ik had vanavond geen puf om naar de bidstond te gaan - en doe ik mijn best om een goed christen te zijn. Daarbij heb ik ook wel gevast om me op God te richten. Zou ik me hiermee kunnen verantwoorden? Nee, en dat is maar goed ook, want dan zou je behoud wel een heel onzekere factor worden. Er is er maar een die de heerlijkheid van God kan verdragen. Er is er maar een die zich kan verantwoorden voor God als zijnde heilig en onberispelijk. En laat die Ene, Jezus Christus nu door het geloof in mij wonen? Als ik voor Gods rechterstoel kom te staan dan geloof ik dat Hij kijkt of Hij zijn Zoon in mij ziet. Dan is het eeuwige leven ook voor mij, want de Bijbel leert mij in Efeziers 2:8 en 9 het volgende:

8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.

Daar blijft het echter niet bij, want wat je hier op aarde doet heeft wel degelijk effect voor wat je straks in de hemel gaat doen. Daar ben ik van overtuigd. 1Korinthiers 3 vanaf vers 10 laat dat duidelijk zien. Daar worden we opgeroepen er op toe te zien hoe we ons levenshuis bouwen. Dat heeft alles te maken met gehoorzaamheid en toewijding aan Jezus. Als we voor de rechterstoel van God staan kijkt hij dus niet alleen of Hij Jezus in ons ziet, maar ook naar de mate waarin Jezus door ons heen heeft kunnen werken. Is het eerste het geval en het tweede niet of nauwelijks, dan wordt je gered, maar als door vuur heen zoals 1 Korinthiers 3:15 duidelijk maakt.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand