Genade

Romeinen 11:1-6. Heeft God Israël verstoten? -- Karsten van Deutekom (@KvanDeutekom)

1 Dan is nu mijn vraag: heeft God zijn volk soms verstoten? Beslist niet. Ik ben immers zelf een Israëliet, een nakomeling van Abraham, afkomstig uit de stam Benjamin. 2 God heeft zijn volk, dat hij al van tevoren uitgekozen heeft, niet verstoten. Of weet u niet wat de Schrift over Elia zegt, hoe hij Israël bij God aanklaagt? 3 ‘Heer, uw profeten hebben ze gedood, uw altaren verwoest. Ik ben als enige overgebleven, en nu hebben ze het ook op mijn leven voorzien.’ 4 Maar hoe luidt het antwoord van God aan hem? ‘Ik heb zevenduizend mensen voor mijzelf in leven gelaten; die hebben niet voor Baäl geknield.’ 5 Zo is ook nu een klein deel over dat God uit genade uitgekozen heeft. 6 Maar wanneer ze uit genade zijn uitgekozen, dan is dat niet omdat ze de wet naleven, want in dat geval zou de genade geen genade meer zijn.

Beslist niet! Wat God eenmaal begonnen is dat maakt Hij af. Wat Pauls in deze hoofdstukken duidelijk probeert te maken is dat het horen bij God niet afhankelijk is van wat je doet, maar louter en alleen genade is. Je ontvangt iets dat je niet verdiend hebt. Daar wringt de schoen nog steeds als het om Israël gaat. Slechts een klein deel leeft vanuit die genade, maar het overgrote deel hoopt het nog steeds te kunnen verdienen door zich aan de wet te houden. Zo heeft het kunnen gebeuren dat een volk dat God zoekt, Hem niet vindt en volken die God niet zoeken Hem wel vinden, omdat ze zijn genadeboodschap horen en aanvaarden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand