Aanvaarden

Romeinen15:7-13. Wat betekent het gebod om elkaar te aanvaarden? -- Karsten van Deutekom (@KvanDeutekom)

7 Aanvaard elkaar daarom ter ere van God, zoals Christus u heeft aanvaard. 8 Ik bedoel dit: Christus is een dienaar van de Joden geworden om hun te tonen dat God trouw is en om de beloften aan de aartsvaders te vervullen, 9 maar hij is ook gekomen om de heidenen in staat te stellen God te loven om zijn barmhartigheid, zoals geschreven staat: ‘Daarom zal ik u prijzen onder de heidenen, psalmzingen ter ere van uw naam.’ 10 En verder staat er: ‘Verheug u, heidenen, samen met zijn volk.’ 11 En er staat ook: ‘Loof de Heer, alle heidenen; prijs hem, alle volken.’ 12 En verder zegt Jesaja: ‘Isaï zal een telg voortbrengen: hij die komt om over de heidenen te heersen; op hem zullen zij hun hoop vestigen.’ 13 Moge God, die ons hoop geeft, u in het geloof geheel en al vervullen met vreugde en vrede, zodat uw hoop overvloedig zal zijn door de kracht van de heilige Geest.

Voor de Joden was het met name de opdracht op de heidenen, ik dus, te aanvaarden. Dat ook zij deel uitmaakten van het nieuwe verbond en bij Gods volk hoorden. Elkaar aanvaarden zoals we zijn. Een schone taak. God heeft ons namelijk allemaal heel verschillend geschapen. Met verschillende gaven, talenten en gerichtheden. Zo zijn er de taakgerichte en mensgerichte mensen. Hoe vaak komt het voor dat de taakgerichte mensen de mensgerichte mensen maar chaotisch, wanordelijk vinden. Waren ze nu maar wat meer taakgericht, dan zou de wereld er een stuk gestructureerden uitzien! Of de mensgerichte mensen die de taakgerichten maar harteloos vinden naar hun medemens toe. Met wat meer medemenselijkheid zou de wereld er heel wat vriendelijker uitzien. Zo kunnen we ons regelmatig storen aan het gedrag van de ander, terwijl God ons juist zo verschillend geschapen heeft om de wereld er gestructureerd en vriendelijk uit te laten zien. Laten we elkaar daarom aanvaarden in wie we zijn. Kinderen van God, geschapen met gaven en talenten om God te loven, in eenheid met elkaar de liefde van God voor de mensen te laten zien en samen uit te zien naar die komende wereld waar geen pijn, geen honger, geen verdriet, geen dood meer zal zijn.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand