Trots

Romeinen 15:14-19a. Ben jij trots op je werk voor God? -- Karsten van Deutekom (@KvanDeutekom)

14 Broeders en zusters, ikzelf ben ervan overtuigd dat u inderdaad niets dan het goede wilt en dat het u niet aan kennis ontbreekt, zodat u ook in staat bent om elkaar terecht te wijzen. 15 Ik heb u hier en daar nogal vrijmoedig geschreven, maar alleen om u te herinneren aan wat u al weet. Ik doe dat vanwege de genade die God mij geschonken heeft: 16 ik moet in volledige toewijding aan zijn evangelie een dienaar van Christus Jezus voor de heidenen zijn, zodat zij een God welgevallig offer kunnen worden, geheiligd door de heilige Geest. 17 Dat ik trots kan zijn op mijn werk voor God, dank ik aan Christus Jezus. 18 Ik zal over niets anders spreken dan wat Christus door mij tot stand brengt om de heidenen tot gehoorzaamheid te brengen: door wat ik zeg en doe, 19 door zijn macht waarmee ik tekenen en wonderen verricht door de macht van Gods Geest.

Trots is voor velen een 'vies' woord. Als christen mag je niet trots zijn. Nederigheid, dat is beter. Toch zegt Paulus hier dat hij trots is op zijn eigen werk. Mag je dan wel trots zijn op wat je doet voor de Heer. Ik geloof van wel. Zelf ben ik eerlijk gezegd best wel gevoelig voor. De oorzaak daarvan ligt in een van mijn liefdestalen. Laat ik eerst eens uitleggen wat dat zijn, liefdestalen. Ieder mens heeft een of een paar gevoeligheden die, wanneer ze beantwoord worden, er voor zorgen dat je levensgeluk toeneemt. Het is de kunst die gevoeligheden bij jezelf bij bovenal bij de mensen om je heen te ontdekken, zodat kunt bijdragen aan hun levensgeluk. Wat zijn die liefdestalen? Ik som ze even uit mijn hoofd op:
* Cadeautjes krijgen.
* Iets voor een ander doen.
* Lieve woorden.
* Samen zijn.
* Lichamelijk contact.
Volgens mij zijn dit ze, volgens het boek "De 5 talen der liefde" . Tweet maar als ik het bij het verkeerde eind heb.
Mijn liefdestalen zijn 'Lichamelijk contact'  en 'Lieve woorden'. Met name die laatste maakt dat ik het fijn vind wanneer ik in woorden bevestigd wordt in dat wat ik doe en die wie ik ben. Meer dan degenen die een andere liefdestaal hebben. Ik heb in mijn leven moeten leren, en leer dat nog steeds, dat ik niet van die 'lieve woorden'  afhankelijk moet/wil zijn, maar dat ze helpen om sterker in het leven te staan is een feit. Daarom ook dat het voor mij belangrijk is om trots te zijn op dat wat ik doe voor God, maar wel in de wetenschap - net als Paulus - dat ik het te danken heb aan Christus Jezus. Want trots en hoogmoed liggen maar al te dicht bij elkaar. Voordat je het weet trap je in de valkuil waar ik al vele malen in getrapt ben in mijn leven. Je wordt er wel steeds bedrevener in om die gecamoufleerde kuilen tijdig te zien en te ontwijken.
Weet jij al wat jouw liefdestaal is en de liefdestaal van je partner? Probeer de liefdestaal van je partner eens te gaan beantwoorden. Niet met je eigen liefdestaal, maar met de zijne/hare. Heel verrassend hoor. Het kan je relatie een enorme positieve wending geven. Zo ben ik, van nature toch wel een eenling, gaan leren samenzijn met mijn vrouw, omdat dit haar liefdestaal is. Ik ben het zelfs leuk gaan vinden en denk dat ik vandaag ook weer met haar aan de wandel ga.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand