Wie ben ik niet en wel?

Johannes 1:19-22

De Joodse leiders stuurden priesters en tempeldienaars naar Johannes om te vragen wie hij was. "Ik ben de Christus niet", vertelde hij hun. "Wie dan wel?" vroegen zij. "Elia?" "Nee", antwoordde hij. "Bent u dan de profeet die komen zou?" was hun volgende vraag. "Ook niet", zei Johannes. "Maar wie bent u dan? Zeg het alstublieft, anders kunnen wij niet eens antwoord geven aan de mensen die ons gestuurd hebben. 

 

Johannes wist heel goed wie hij niet was. Niet de Christus, niet Elia en niet de profeet waar in Deuteronomium 18 vers 15 t/m 19 over gesproken werd. Ook al een heenwijzing naar Jezus. Johannes wist heel goed wie hij niet was. Ik weet ook wie ik niet meer ben:

  • Ik ben geen kind van de wereld meer.
  • Ik ben geen zondaar meer.
  • Mijn koninkrijk is niet meer van de wereld.

 

Heer, ik zie de angst bij de priesters en tempeldienaars dat ze zonder antwoord terug moeten naar degenen die hun er op uit gestuurd hebben. Ze zijn bevangen door vrees voor mensen, een wapen van satan en zijn demonen. Ook ik ben door die angst bevangen geweest, maar nu niet meer. Ik vertrouw op God, niet op mensen!

 

Spreuken 29:25  BOEK

Angst voor mensen is een valstrik, maar wie op God vertrouwt, is onaantastbaar.

 

[Neem even de tijd om te proclameren wie jij niet meer bent, zodat de machten van de duisternis weten waar ze aan toe zijn]

 

Johannes 1:23

Hij zei: "Ik ben iemand die in de woestijn roept: 'Maak de weg vrij voor de Here.' De profeet Jesaja heeft dit voorspeld."

 

Jesaja 40:3

Luister! Ik hoor de stem van iemand die luidkeels roept: "Baan voor de HERE een weg in de wildernis; maak een rechte en vlakke weg door de woestijn.

 

Wat lang geleden door Jesaja is geprofeteerd is nu uitgekomen. Johannes is die 'iemand' die luidkeels roept dat Jezus degene is om wie alles draait. Met 'Here' bedoelt Jesaja Jezus. In de grondtekst staat het volgende: 'Deze titel wordt aan God, de Messias gegeven.' 

Jezus dus! Geen ander!

Dank U Heer voor wie ik ben, een discipel van Jezus. Lang geleden heeft U mij ook een roeping gegeven om te bidden en het Woord te verkondigen. Het luidkeels verkondigen dat alles draait om Jezus is ook mijn ding. Ik weet wie ik ben, omdat ik weet wie er in mij woont en bepaalt wie ik ben. Dat is Jezus. Mijn identiteit is bepaald door Hem die in mij woont. Ik ben:

  • Geliefd in Hem.
  • Geheiligd in Hem.
  • Gezuiverd in Hem.
  • Verlost in Hem.
  • Vergeven in Hem.
  • Bestemd in Hem.
  • Hoopvol in Hem.
  • Vol geloof in Hem.
  • Vol van waarheid in Hem.
  • Vol van de Heilige Geest in Hem.
  • Erfgenaam in Hem.
  • …..

 

Dat is wie ik ben. De machten van de duisternis, satan en zijn demonen, hebben daarom geen vat op mij. In mijn leven is geen plaats voor angst, depressie, ziekte, zonde en heel het verdere arsenaal van wapens van de machten van de duisternis. Ik ben een tempel waarin de Heilige Geest woont en het voor het zeggen heeft. Ik sluit alle poorten in mijn leven voor de machten van de duisternis en doe alleen open voor God. Ik leg alle last en zonde af die mij in de weg staan om de weg van God te gaan en er voor zorgen dat de machten van de duisternis voet krijgen in mijn leven. Ik ben van Jezus en van geen ander! Hij in mij en ik in Hem! 

 

Zo, dat lucht lekker op zeg. Ik kan er weer tegenaan.

 

[Neem de tijd om te proclameren wie jij wel bent, zodat de machten van de duisternis weten waar ze aan toe zijn]



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand