Waarom doop jij?

Johannes 1:24 en 25 BOEK

Er stonden ook enkele Farizeeërs bij, die vroegen: "Als u de Christus niet bent en ook niet Elia of de profeet, waarom doopt u dan?

 

Ja Heer, dat herken ik wel, die vraag over dopen. Alsof je één of andere status of positie moet bereiken om te kunnen en mogen dopen. In veel kerken is dopen vandaag de dag nog steeds een dingetje, terwijl U Heer Jezus, bij uw hemelvaart, een duidelijke opdracht gaf aan uw discipelen, waarvan ik er ook één ben:

 

Mattheüs 28:19 BOEK

Ga er daarom op uit om alle volken tot mijn discipelen te maken. Doop hen in de naam van de  Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. Leer hen altijd te doen wat Ik u heb gezegd.

 

Het is nu al weer een aantal jaar geleden dat ik er op een dag op uitging om te werken en op één van onze scholen in gesprek raakte met iemand die in grote ellende zat en Jezus zo hard nodig had. Jezus raakte hem aan en hij wilde gedoopt worden. Op grond van de opdracht uit Mattheüs 28 die we net gelezen hebben wilde ik hem dopen. Dat hebben we gedaan in de zee, samen met iemand die hij kende uit de gemeente waaraan hij verbonden was. Ik weet nog goed dat ik me wel ongemakkelijk voelde naar de kerk waar ik bij hoorde. Wat zouden die er van zeggen? Had ik toestemming nodig? Uiteindelijk was mijn slotsom dat ik maar van één Iemand toestemming nodig had en dat is Jezus. Hij draagt zijn discipelen op te dopen en onderwijs te geven, zodat dopelingen gaan doen wat Hij heeft gezegd. Wat zijn dus belangrijke voorwaarden om te kunnen dopen?

  • Discipelschap. Elke volgeling van Jezus is geroepen om te dopen. 
  • Doen wat Jezus zegt. Alleen als je zelf doet wat Jezus zegt kun je het ook leren aan anderen. Waar is anders je getuigenis? 

 

Heer, leer mij om U te blijven volgen, ook vandaag. Reinig mij van al mijn zonden. Heilige Geest, help mij te doen wat Jezus zegt en dat te leren aan anderen. Breng mensen op mijn pad die op zoek zijn naar U, zodat ik ze van U kan vertellen en ze kan dopen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest.

 

[Als dit ook jouw verlangen is, bid het gebed dan na]

 

Johannes 1:26-28 BOEK

Hij antwoordde: "U weet dat ik mensen met water doop. Maar temidden van u staat Hij Die u nog niet kent. Hij zal na mij prediken; Hij is zo belangrijk dat ik het zelfs niet waard ben om Zijn schoenen vast te maken. Dit gebeurde in Bethanië aan de overkant van de rivier de Jordaan, de plaats waar Johannes doopte.

 

Johannes doopte zonder status en positie, maar omdat hij de weg voor Jezus moest bereiden. Daarom doopte hij met water tot bekering en vergeving van zonden. Daarmee bereidde hij de weg voor Jezus, zodat Die daarop kon verder bouwen. Hij deed dat in Bethanië, wat 'huis van dadels' of 'huis van ellende' betekent. Waar ellende heerst moeten wij als discipelen van Jezus aanwezig zijn om mensen uit die ellende te halen. Dopen is dan essentieel. Niet alleen de doop tot bekering en vergeving van zonden, maar ook die met de Heilige Geest, zodat het vuur in ons leven aangewakkerd wordt om Hem te volgen in reinheid en zuiverheid. 

 

Johannes zegt in Mattheüs 3:11 BOEK

Ik doop met water als teken van bekering. Na mij komt er Iemand die belangrijker is dan ik. Ik ben het niet eens waard zijn sandalen te dragen. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.

 

Dat is de doop van Jezus die we allemaal nodig hebben en die we als discipel van Jezus ook mogen bedienen aan alle mensen die in ellende leven en zoeken naar een weg daaruit. Voor deze mensen is Jezus gekomen, dus als volgeling van Hem wil ik er voor ze zijn, door ze te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest en ze te leren doen wat Jezus gezegd heeft.

 

Jezus zegt in Lucas 4:18 en 19 BOEK

De Geest van de Here is op mij, Hij heeft mij de opdracht en de kracht gegeven om arme mensen goed nieuws te brengen. Hij heeft mij gestuurd om uit te roepen dat gevangenen zullen worden vrijgelaten, dat blinden zullen zien, dat onderdrukten zullen worden bevrijd en dat de tijd van Gods genade is aangebroken.

 

Ben jij een volgeling van Jezus? Dan is de Geest van de Here ook op jou en heeft Hij jou de opdracht en de kracht gegeven om arme mensen goed nieuws te brengen. Heeft hij jou gestuurd om uit te roepen dat gevangenen zullen worden vrijgelaten, dat blinden zullen zien. Dat onderdrukten zullen worden bevrijd en dat de tijd van Gods genade is aangebroken. Laat je niet weerhouden door wat andere mensen daarvan zeggen, vinden en denken. Ga ervoor!

 

[Is dit wat jij gelooft en wilt, proclameer deze woorden dan over je eigen leven]



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand