Het offerlam van God

Johannes 1:29

De volgende morgen zag hij Jezus aankomen. "Kijk", riep hij. "Het offerlam van God! Hij neemt de schuld van de wereld op Zich. 

 

Dat bent U Heer Jezus. Het offerlam van God. Toen Abraham zijn zoon Isaäk wilde offeren, omdat U dat van hem vroeg, voorzag U uiteindelijk in een ram die hij in de plaats van Isaäk offerde. Zo heeft U voorzien in het offerlam dat de schuld van de wereld op zich genomen heeft. Toen Isaäk aan Abraham vroeg waar het offerlam was profeteerde Abraham zelf al dat God zou voorzien in een offerlam:

 

Genesis 22:7 en 8

"Vader, vroeg Isaäk, "we hebben hout en het vuur, maar waar is het lam, dat wij moeten offeren?" "God zal Zelf voor een offerlam zorgen, jongen", antwoordde Abraham.”

 

U heeft voorzien, want uw naam is Jehovah-jireh, 'God ziet'. U zag de gehoorzaamheid van Abraham en voorzag in een offerlam, een ram. U zag onze ongehoorzaamheid en voorzag in een offerlam, Jezus. Jehovah-jireh, God ziet en voorziet. Dank U wel Heer.

 

[Neem de tijd om stil te zijn en God te danken voor zijn offerlam, zijn eniggeboren Zoon Jezus Christus, die de schuld van de wereld op zich genomen heeft]

 

Johannes 1:30 en 31

Hem bedoelde ik toen ik zei: 'Na mij komt Iemand Die er eerder was dan ik. Want Hij was er al voordat ik geboren werd.' Ik kende Hem nog niet, maar ik ben gekomen om de mensen met water te dopen om Hem aan Israël bekend te maken.

 

Het gaat om U Heer Jezus. Niet om Johannes de Doper, maar om U. Ik zet geen mensen op een voetstuk, maar U Heer Jezus. U bent de oorsprong van al het leven. Dat hebben we al gelezen in de eerste verzen van dit hoofdstuk.

 

Johannes 1:1-3

In het allereerste begin was Christus er al. Hij was bij God en was Zèlf God. Alles ontstond door Zijn Woord. Zonder Hem is niets ontstaan; al het bestaande heeft Hij gemaakt.

 

Johannes doopte om Jezus bekend te maken aan Israël. De waterdoop van Johannes was nodig voor een openbaring van Jezus aan Israël. Ook voor ons is bekering en vergeving van zonden nodig om te zien wie Jezus werkelijk is. Veel mensen om ons heen hebben die openbaring vandaag de dag nog steeds nodig. Maak Uzelf aan hun bekend Heer Jezus. Openbaar Uzelf aan alle mensen die nog geen besef hebben wie U bent. Ik bid dat ze zich zullen omkeren naar U en dat ze tot besef komen dat ze fouten maken, zodat ze die belijden zullen en er vergeving zal zijn. Dan alleen kunt U zich aan hen bekend maken. 

 

Al hoor jij bij die groep, dan heb ik de volgende mededeling voor je:

Jesaja 59:1-2, BOEK

Luister! De HERE is niet te zwak om je te redden. En Hij is ook niet plotseling doof geworden! Hij hoort je wel als je roept!‭ ‭Het probleem is echter dat je zonden je gescheiden houden van God. Vanwege de zonde heeft Hij Zijn gezicht van je afgekeerd en wil Hij niet meer luisteren.

 

Bekeer je en belijd je zonden. Dan zal Hij zich aan je bekend maken. 

 

[Neem de tijd om te bidden voor de mensen in jouw directe omgeving die Jezus nog niet kennen. Bid dat ze zich zullen bekeren en hun zonde zullen belijden] 

 

Hoe U zich aan ons bekend maakt lezen we in de volgende verzen.

 

Johannes 1:32 t/m 34

Ik heb de Heilige Geest als een duif uit de hemel zien komen en Hij bleef op Jezus. Toen wist ik nog niet dat Hij het was. Maar God had tegen mij gezegd: 'Op wie u de Heilige Geest ziet neerdalen en blijven, dat is Hem. Hij zal de mensen dopen met de Heilige Geest.' Nu ik dat gezien heb, ben ik ervan overtuigd dat Hij de Zoon van God is."

 

De Heilige Geest is het grote geheim als het gaat om een openbaring van U Heer Jezus. Om te weten wie U bent hebben ook wij de Heilige Geest nodig. Daarom volstaat de doop van Johannes niet. We hebben de doop van Jezus nodig. Zoals de Heilige Geest aan Johannes duidelijk maakte wie het offerlam van God was, zo maakt de Heilige Geest aan ons duidelijk wie Jezus is. Hij wijst altijd naar Jezus.

 

Johannes 16:14a

Maar als de Heilige Geest komt, zal Hij je de weg wijzen naar de volledige waarheid.

 

De volledige waarheid is een Persoon, Jezus Christus. 

 

Johannes 14:6

Jezus zegt: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven, Ik ben de enige weg tot de Vader"

 

Heilige Geest, ik vraag U mij vandaag meer bekend te maken over Jezus, zodat ik Hem beter ga leren kennen. Alles wat dat in de weg staat leg ik opnieuw af en zijn er nog zaken die ik op moet ruimen, dan vraag ik U Heilige Geest om dat te openbaren. Dank U voor het offerlam van God dat ook mijn schuld op zich genomen heeft. Ik prijs uw naam en ben ervan overtuigd dat U Jezus de Messias bent, onze Redder en Verlosser, Zoon van God!

 

[Verlang jij ernaar Jezus beter te leren kennen, bid dit gebed dan zelf ook] 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand