Scharnieren

Spreuken 26:14. Welke scharnieren houden jou geketend?

14 ‭Zoals een deur in zijn scharnieren draait, 
‭zo draait een luiaard zich om in zijn bed.

Ik ben vrij m te zijn zoals God het bedoeld heeft.


Nu het kouder wordt is mijn bed wel heel aangenaam en draai ik mij ‘s morgens nog even om als de wekker om 6 uur gaat. Vijf minuten later sta ik er naast, want een nieuwe werkdag is aangebroken. Voor mij dus geen scharnieren. Wil ik op vrije dagen lekker uitslapen, dan lukt dat niet altijd, omdat je gewend bent aan vroeg opstaan.
De luiaard uit de spreuk van vandaag heeft een andere gewenning aangeleerd. Hij zit met scharnieren vast aan zijn bed. Draait hij om, dan blijft hij vastgeketend liggen. Die scharnieren zijn de gewenningen die we ons zelf aangeleerd hebben en je afhouden van dat waarvoor je geroepen bent. 
Dan is er maar één manier om daar vanaf te komen. Je omdraaien naar God, bekering heet dat, je aangeleerde gewenningen belijden en God de scharnieren laten verwijderen. Dan kun je, vrij van de ketenen, de weg gaan die God voor je bereid heeft.

Lukas 4:18-19  / NBV
18 ‭‘De Geest van de Heer rust op mij, 
‭want hij heeft mij gezalfd. 
‭Om aan armen het goede nieuws te brengen 
‭heeft hij mij gezonden, 
‭om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken 
‭en aan blinden het herstel van hun zicht, 
‭om onderdrukten hun vrijheid te geven,
19 ‭om een genadejaar van de Heer uit te roepen.’


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand