Leeuw

Spreuken 26:13. Welke smoezen heb jij?

13 ‭Een luiaard zegt: ‘Er is een leeuw op de weg, 
‭er sluipt een leeuw in de straten.’

Reinheid en waarheid.


Hoezo overdag leeuwen op wegen en straten? 

Psalmen 104:22-23  / NBV
22 ‭Bij zonsopgang trekken zij zich terug 
‭en leggen zich neer in hun legers.23 ‭De mensen gaan aan het werk 
‭en arbeiden door tot de avond.

Een smoes om maar niet aan het werk te hoeven. Leeuwen trekken zich bij zonsopgang terug in hun legers en begeven zich helemaal niet op wegen en straten. 
Aanstaande zaterdag is er een evangelisatie-actie op de wegen en straten in de stad waar ik woon. Ik betrap me er nu al op dat ik geneigd ben ‘leeuwen’ te zien en niet te gaan. Die smoezen komen niet voort uit luiheid, maar uit vrees en schaamte. Het blijven echter smoezen. Ik weet wat me te doen staat.

Romeinen 1:16  / NBV
16 ‭Voor dit evangelie ‭schaam‭ ik mij niet, want het is Gods reddende kracht voor allen die geloven, voor Joden in de eerste plaats, maar ook voor andere volken.

MattheĆ¼s 28:19-20  / NBV
19 ‭Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest,20 ‭en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

Over en uit dus met die smoezen en doen wat ons te doen staat!
Komen we dan helemaal geen leeuwen tegen? Jazeker wel, twee. Een brullende leeuw die zoekt wie hij kan verslinden, maar in mijn geval alleen maar loopt te brullen. Waarom? Omdat de Leeuw van Juda aan mijn zijde is wanneer ik over de wegen en straten loop. In mijn dagelijks werk en leven en aanstaande zaterdag tijdens de evangelisatie-actie. Dat is een hele grote geruststelling!

1Petrus 5:8-11  / NBV
8 ‭Wees waakzaam, wees op uw hoede, want uw vijand, de duivel, zwerft rond als een ‭brullende‭ ‭leeuw‭, op zoek naar een prooi.9 ‭Stel u tegen hem teweer, gesterkt door uw geloof, in het besef dat uw broeders en zusters, waar ook ter wereld, onder hetzelfde leed gebukt gaan.10 ‭Maar al moet u nog korte tijd lijden, God, de bron van alle genade, heeft u geroepen om in Christus Jezus deel te krijgen aan zijn eeuwige luister. God zal u sterk en krachtig maken, zodat u staande zult blijven en niet meer zult wankelen.11 ‭Hem komt de macht toe, voor eeuwig. Amen.

Openbaring 5:5  / NBV
5 ‭Toen zei een van de oudsten tegen mij: ‘Wees niet verdrietig. Want de leeuw uit de stam Juda, de telg van David, heeft de overwinning behaald, en daarom mag hij de boekrol met de zeven zegels openen.’

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand