Bemoeit

Spreuken 26:17. Waar kun jij je heter niet mee bemoeien?


17 ‭Wie zich met een woordenstrijd bemoeit die hem niet aangaat, 

‭trekt aan de oren van een hond die rustig voorbijloopt.


Neem mijn houding, mijn motieven, mijn woorden en mijn daden.



Als ik op mijn ligfiets rijd ben ik voor honden altijd een lekker ‘hapje’. Zie ik er één loslopen dan bel ik ruim van te voren om de baasjes een signaal te geven. Deze week had ik er één niet goed in de smiezen en stoof een pitbull van achter de bosjes  op me af. Ik schrok me naar. Gelukkig hield hij in, na een brul van zijn baas, maar de adrenaline spoot door mijn lijf en ik was klaar om die kleine oortjes even flink beet te pakken. 

Hoe anders is de situatie als er niets aan de hand is en er geen aanleiding is om die oortjes beet te pakken. Ik zou het niet proberen; trekken aan de oren van een hond die rustig voorbij loopt. Je kunt er zeker van zijn dat de hond flink naar je uithaalt. Niemand die jou gevraagd heeft om dat te doen.

Daarin zit de boodschap van vandaag verborgen. Bemoei je niet ongevraagd met zaken waar je niets mee te maken hebt. Petrus verwoord het als volgt.


1Petrus 4:15-16  / NBV

15 ‭Laat niemand van u moeten lijden omdat hij een moordenaar is, een dief, misdadiger of onruststoker.16 ‭Maar als u lijdt omdat u christen bent, schaam u dan niet en draag die naam tot eer van God.


Een moordenaar, dief, misdadiger en onruststoker - waar je de bemoeial onder kunt scharen -  trekt ongevraagd aan de oren van een hond. Klaag dan niet als dat lijden tot gevolg heeft. Je hebt het verdiend. 

Als christen kan het zijn dat je als vredestichter geroepen wordt te bemiddelen in een woordenstrijd. De kemphanen kunnen daarom vragen en/of God kan je daar bij bepalen. Dat komt niet voort uit bemoeizucht, maar uit de wil en het verlangen om een vredestichter te zijn. 


Mattheüs 5:9  / NBV

9 ‭Gelukkig de vredestichters, 

‭want zij zullen kinderen van God genoemd worden.


Als er als gevolg van het vrede stichten lijden op je pad komt, schaam je dan niet, maar draag de naam ‘christen’ en  ‘vredestichter’ dan tot eer van God. 

Met de naam ‘bemoeial’ eer je Hem duidelijk niet.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijntje naar boven

Strijd

Omgaan met weerstand